Paralleller mellan nutid och dåtid i intervjuserien: Att lära av historien

Vad borde politiker och opinionsbildare lära sig av historiska skeenden och händelser? Vad kan man dra för slutsatser om framtidens utveckling, och vilka slutsatser bör inte dras? Journalisten och forskaren Peter Robinson intervjuar tio historiker, med start söndag den 29 april kl. 20.00 på Axess TV och Axess Play.

Intervjuerna spelades in på Stanford University i mars 2018 och behandlar vitt skilda ämnen, perioder och geografiska områden: från Romarriket till Vietnamkriget via Kina och Mellanöstern.

Peter Robinson är forskare vid Hoover Institution och programledare för intervjuserien "Uncommon Knowledge". Han var talskrivare åt Ronald Reagan och George H.W Bush.

Avsnittsförteckning:

Del 1: USA:s roll på världsarenan

Del 2: Vad är "Historical Sensibility"

Del 3: Vad vi inte kan lära av historien

Del 4: Islams olika yttringar - då och nu

Del 5: Deglobalisering, ekonomisk tillväxt och demokrati

Del 6: Hur lära av historien?

Del 7: Har USA lärt sig av misstagen från Vietnamkriget?

Del 8: Aspirerande Romarriken

Del 9: USA:s viktigaste säkerhetspolitiska frågor

Del 10: Kina: myt och verklighet

Pressbilder finns att ladda ner på http://www.axess.se/press

Kontakta oss för inloggningsuppgifter.