Svenska Parasportförbundet och Paralympiska KommittéSvenska Parasportförbundet och Paralympiska Kommitté

Paralympiatravet - ATG utökar samarbetet med Parasporten

Det första storloppet på svensk mark kommer även nästa år att gå i april på Åbytravet. Skillnaden är namnet – från 2020 heter loppet Paralympiatravet. - Parasport Sverige och ATG har samarbetat i 25 år och det känns väldigt bra att nu utöka vårt samarbete, säger Parasport Sveriges ordförande Åsa Llinares Norlin.

Det var pr-mannen Egon Håkansson som en gång i tiden övertygade både ATG och SOK om ett samarbete kring Olympiatavet. 1979 var det premiär på Jägersro och efter några år där Åby och Solvalla växlade som arrangör blev finalen från 1985 bofast på Åbytravet i Mölndal.

1995 blev även Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté en del av Olympiatravet och 2020 blir året då rampljuset riktas helt mot Parasporten och Olympiatravet byter namn till Paralympiatravet.

- Nu växlar vi upp ett långt och viktigt samarbete, och det handlar om mer än ett namnbyte. Vi vill att fler ska kunna delta och tillsammans med parasporten är det glädjande att vi kan arbeta från bredd till elit, säger Maria Guggenberger, Head of CSR på ATG.

- I många länder ser vi nu en extrem ökning av resurserna till parasporten. Samarbetet med ATG är ett fantastiskt sätt för oss att försöka följa med i. den takten och ge våra paralympier bättre förutsättningar, säger Åsa Llinares Norlin.

Under de tolv Paralympics som arrangerats sedan ATG och Svenska Parasportförbundet startade sitt samarbete har Sverige totalt tagit 135 medaljer.

Nästa Paralympics går i Tokyo 2020 och startar i slutet av augusti. ATG:s avtal med Sveriges Paralympiska kommitté sträcker sig för tillfället över 2022, samma år som vinterspelen hålls i Peking.

Paralympiatravet startar med delfinaler 28 mars (Solvalla), 4 april (Jägersro) och 12 april (Romme)och ”Sista chansen” den 18 april (Umåker). Finalen avgörs på Åby lördagen den 25 april.

- Paralympiatravet är kärnan i vårt samarbete med Parasporten och det blir startskottet för resan mot Paralympics i Tokyo nästa sommar, avslutar Maria Guggenberger.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning