Paralympics flyttas fram: "Klokt beslut"

Paralympics i Tokyo flyttas fram på grund av Coronapandemins påverkan. Sveriges Paralympiska Kommitté står bakom beslutet till 100 procent och ser fram emot spelen som nu planeras att genomföras senast sommaren 2021 istället.

– I den globala situation vi haft den senaste tiden så har förutsättningarna för att genomföra bra spel för världens paralympier försämrats för varje dag som gått. Paralympiska spelen kan inte arrangeras till vilket pris som helst, speciellt inte på bekostnad av idrottarnas säkerhet. Därför tycker jag att det är ett klokt beslut att skjuta fram spelen. Ur ett hälsoperspektiv känner jag att just våra aktivas säkerhet inför och under arrangemanget inte längre kunde var garanterad, säger Åsa Llinares Norlin.

Internationella Olympisk Kommittén har, tillsammans med Internationella Paralympiska Kommittén och i samråd med berörda myndigheter, utrett när det nu skulle vara lämpligt att genomföra OS och Paralympics i Tokyo med tanke på covid-19. Sveriges Paralympiska Kommitté betonar vikten av att sätta hälsan och de aktiva främst och har full respekt för beslutet.

– Vi har fram tills nu planerat för att Paralympics ska avgöras i Tokyo i sommar, nu ställer vi om och förbereder oss för en ny situation. Vårt viktigaste fokus är alltid att finnas tillgängliga för aktiva och ledare. Nu vill vi gärna visa extra omtanke, svara på eventuella frågor och hjälpa till att lösa delar av alla de praktiska detaljer kring vardagen och träningssituationerna som kommer att påverkas, säger Ines Lopes, Sveriges truppledare inför spelen.

– Just vardagen efter detta beslutet är otroligt viktig. Jag väljer att se det som en öppning för att vässa formen lite mer, som nya möjligheter. Och jag ser extremt mycket fram emot att få uppleva hur våra förebilder skapa idrottsminnen när Paralympics går av stapeln, detta gör att min förhoppning inför – och längtan till – spelen bara ökar, säger Åsa Llinares Norlin.