Parasport gör solid satsning på livesänd idrott

Parasport Sverige gör en gemensamt satsning med Solidsport för att synliggöra parasporten och locka fler utövare till idrotten. Parasport Sveriges största multi-arrangemang kommer att livesändas på Solidsport under 2020.

– Vi hoppas att det ska leda till att fler hittar vägen in i ett aktivt liv och att vi når ut bredare, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande för Parasport Sverige.

Parasporten har redan gjort entré på Solidsports plattform, då Malmö Open - med bland annat goalball, boccia och rullstolsbasket på programmet - livesändes i februari 2019.
Och nu är alltså Solidsport och Svenska Parasportförbundet överens om ett mer omfattande samarbete under 2020.

Följande arrangemang kommer att livesändas under nästa år:

*Stockholm Para Games
*Göteborg Open
*Malmö Open

Åsa L Norlin menar att exponeringen via livesändningarna är ett viktigt sätt för parasporten att nå ut till en bredare publik och växa på sikt.
– Det betyder oerhört mycket. Vi vet att många tycker att Parasport är spännande och nu kan vi på ett enkelt och smidigt sätt nå ut till både redan frälsta och de som har en nyfikenhet på paraidrotten. En annan viktig målgrupp är de som inte hittat vägen till ett aktivt liv. Förhoppningsvis kan det här fungera som en sporre.

Som även menar att samarbetet med Solidsport stämmer överens även på andra plan.
– För oss inom Parasportförbundet är inkludering ett viktigt mål. Solidsport har samma grundtanke, att sport är sport oavsett utövare. Vi hoppas att det här samarbetet ska leda till att fler hittar vägen in i ett aktivt liv och att vi når ut bredare till alltifrån potentiella aktiva och ledare till generellt sportälskande människor och nya sponsorer.

Solidsports vd Tobias Thalbäck välkomnar ännu ett förbund till plattformen som redan samlat bland andra Svenska Handbollförbundet, Svenska Basketbollförbundet, Svenska Badmintonförbundet och Svenska Bordtennisförbundet.
– Parasporten är fantastisk på alla sätt och det känns ju väldigt bra att vi får vara med och synliggöra den och förhoppningsvis både locka många tittare till sändningarna och fler utövare till idrotten, säger Thalbäck.

Nästa tävling som livesänds på Solidsport är Malmö Open, som avgörs 6-9 februari 2020

Jonas Björkman utklassad av Rebecka Sternisa Bellander i rullstolstennis13.11.2019 13:00:00 CETPressmeddelande

Femfaldiga SM-mästarinnan Rebecka Sternisa Bellander siktar mot Paralympics i Tokyo 2020 – men på vägen dit väntade en nervkittlande match i rullstolstennis mot tennislegendaren Jonas Björkman. Resultatet? 24-åriga Rebecka utklassade den tidigare världsettan Jonas. Matchens syfte var att visa på den enorma talang som finns inom parasporten – och samtidigt få fler att våga satsa.

SAS blir huvudpartner till Sveriges Paralympiska Kommitté inför Paralympics i Tokyo 202017.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

SAS har idag tecknat avtal med Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) om samarbete inför de kommande paralympiska spelen i Tokyo i augusti 2020. Samarbetet innebär att den paralympiska truppen flyger till Japan med SAS och att SPK tillsammans med SAS är en av värdarna för "House of Scandinavia", en mötesplats för skandinaviska representanter, medier och ambassadörer under de olympiska- och paralympiska spelen.