Parasport Sverige lanserar ParaMe – sajten som ska få fler med funktionsnedsättning att bli aktiva

Para-Me.se är webbplatsen som främjar möjligheterna till ett fysiskt aktivt liv för personer med funktionsnedsättning. Här kan användarna enkelt hitta föreningar som erbjuder idrott och andra fysiska aktiviteter. Målet är att göra idrottsrörelsen i Sverige mer inkluderande och tillgänglig för fler.

ParaMe riktar sig till personer med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsättning.

Personer med funktionsnedsättning idrottar och motionerar generellt sett mindre än personer utan funktionsnedsättning. En orsak till detta är bristfällig information om vilka möjligheter till idrott som faktiskt finns.

– Även om många föreningar erbjuder aktiviteter för personer med funktionsnedsättning så når informationen inte alltid fram, främst för att det har saknats en samlad plats som är enkel att navigera sig fram på, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande för Parasport Sverige.

Målet är att Para-Me.se ska bli det stora skyltfönstret för parasporten i Sverige och göra den svenska idrottsrörelsen tillgänglig för fler.

– Idrottsrörelsen har som mål att bli mer inkluderande och vi är övertygade om att ParaMe är en nyckel som kan revolutionera idrotten, fortsätter Åsa Llinares Norlin.

Från och med idag, tisdag den 8 september, kan användarna hitta information om över 60 olika idrotter för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning eller intellektuell funktionsnedsättning, samt vilka aktörer som erbjuder dessa aktiviteter. Sajten utgör en unik plattform för föreningar att marknadsföra sig på och här finns också inspirerande artiklar, filmer, tips och intervjuer med paraidrottare.

Föreningar och organisationer som erbjuder idrott eller annan fysisk aktivitet för personer med funktionsnedsättning är välkomna att registrera sig kostnadsfritt och behöver inte vara medlemmar i Svenska Parasportförbundet.

Parasport Sveriges samarbetspartners i projektet är Riksidrottsförbundet, DHR, designbyrån Doberman och Malmö stad. Projektet finansieras med stöd från Arvsfonden.

Josefine Busk berättar vad simningen betyder för henne. Se fler klipp och inspirerande berättelser på Para-Me.se.

Åsa Llinares Norlin
Ordförande Parasport Sverige
asa.llinares-norlin@parasport.se

Elin Ström
Projektledare ParaMe / Parasport Sverige
elin.strom@parasport.se

Åsa Llinares Norlin, ordförande Parasport Sverige
Elin Ström, projektledare ParaMe.