Parasport Sverige mycket positiva till regeringens beslut att se över statsbidragen

En ”rejäl tumme upp”. Det är Parasport Sveriges reaktion på regeringens beslut om att se över hur statsbidragen bättre kan bidra till en aktiv fritid för personer med funktionsnedsättningar. - Det här är ett mycket välkommet beslut och inte en dag för tidigt, säger Åsa Llinares Norlin, ordförande i Parasport Sverige.
Ordförande för Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté

Statskontoret ska i sitt uppdrag hämta in underlag från en rad olika bidragsgivande myndigheter. Någonting som Åsa Llinares Norlin också tycker är bra.
- Många av de utmaningar som personer med funktionsnedsättningar möter på vägen in i idrott och ett aktivt liv kräver lösningar där många aktörer krokar arm och har en helhetssyn. Det behövs mindre stuprör och mer samarbete för att få fler aktiva i idrott!

Bakgrunden till regeringens beslut är en färsk rapport från Myndigheten för delaktighet, som konstaterat att det saknas tydliga riktlinjer om att bidragen skall främja tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar.
- Vi tycker att det bra med en ökad tydlighet, säger Åsa Llinares Norlin.  Annars är risken stor att parasportens målgrupper glöms bort och inte prioriteras.

I Statskontorets uppdrag ligger också att göra analysen av statsbidragen i dialog med bland annat Svenska Parasportförbundet och Riksidrottsförbundet.
- Från Parasportförbundet uppskattar vi förstås att fortsätta vara med i den här dialogen, men det är också bra att hela idrottsrörelsen tas med i diskussionen. Det är en förutsättning för att fler personer med funktionsnedsättningar skall komma in i idrotten.

För ytterligare information kontakta:
Åsa Llinares Norlin, 070-4978423

Ordförande för Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning