Parasport Sverige och Hello Sweden startar nytt samarbete

Parasport Sverige och Hello Sweden inleder ett samarbete med mål att skapa bättre förutsättningar för parasportens elitaktiva på väg mot den globala scenens absoluta topp. Som en direkt följd utökar Hello Sweden sin befintliga idrottssatsning inom parasporten och utökar sitt stall inom en rad idrotter. Till en början genom att ytterligare 10 aktiva paraidrottare adderas till programmet.

–      ­Vi vill genom vår satsning visa möjligheterna som finns istället för att peka på de hinder som behöver övervinnas om du som elitidrottare ska kunna nå framgång. Vi vet att vår nya inriktning – där vi väljer att utöka satsningen på vad vi tror kan bli parasportens framtida stjärnor – kan inspirera många. Vi ser också att den lyfter fram starka berättelser bakom oerhört starka individer som gång på gång bevisar att inget är omöjligt, säger Hello Swedens VD Tomas Kaiser.

Genom satsningen får fler elitaktiva utökade resurser för sin satsning mot den internationella elitnivån. Målet är att minst fler av parasportens talanger skall knytas till satsningen som samarbetet skapar. Redan idag lanseras tio namn som från och med nu ingår i Hello Sweden Team.

–      Jag är väldigt stolt över samarbetet. Det är otroligt viktigt för parasporten i Sverige att näringslivet går in med utökat stöd i satsningar som tydligt grundar sig i att ge idrottskarriärer en push vid rätt tillfälle. Det finns en tid i elitkarriären där relativt små insatser gör väldigt stor skillnad och som gör att resan till den absoluta toppen förkortas, det är i just det läget som vår gemensamma satsning är tänkt att göra skillnad, säger Hans Säfström, chef för elitidrott och utbildning inom Parasport Sverige.

För parasportens elitaktiva är den tiden ofta när de ingår i, eller tagit examen från, Sveriges Paralympiska Kommittés Elitidrottsskola. En klar majoritet av namnen som ingår i det utökade parasportstallet hos Hello Sweden har därför också en koppling till – eller bakgrund i – Sveriges Paralympiska Kommittés Elitidrottsskola.

De nya profilerna som ingår i satsningen är:

• Aaron Lindström, alpint
  • Ebba Einarsson, rodd
  • Ebba Årsjö, alpint
  • Fia Fjelldahl, segling
  • Joakim Björkman, golf
  • Louise Jannering, cykel
  • Niklas Westberg, bordtennis
  • Smilla Sand, bordtennis
  • Tobias Jonsson, friidrott
  • Viktoria Karlsson, friidrott

Namnen läggs nu till redan befintliga paraidrottare i Hello Swedens pågående satsning med syfte att lyfta elitidrottare mot nya höjder. I stallet ingår sedan tidigare namn från parasporten, det rör sig tex om:

• Zebastian Modin, längdskidor/skidskytte
  • Niklas Almers, friidrott
  • Landslaget i para-bordtennis

Om Hello Sweden
Hello Sweden organiserar ett nätverk av svenska företag som stöttar unga svenska idrottstalanger. Stöttningen sker ekonomiskt, med rådgivning och utbildning. Förutom utbytet med idrottarna har partnerföretagen i nätverket utbyte av varandra genom branschöverskridande kontakter och relationer. För partnerföretagen är Hello Sweden även ett bolag som kan arrangera unika kick-offer, konferenser, resor och aktiviteter.

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 13 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning