Parasport Sverige: Viktigare än någonsin att påverka politiken i rätt riktning!

Den 22 maj höll Parasport Sverige digitalt förbundsmöte. Vid mötet gjorde förbundet ett uttalande om att fortsatt politiskt påverkansarbete är viktigare är någonsin.

Här följer Parasport Sveriges uttalande vid förbundsmötet den 22 maj 2021:

Viktigare än någonsin att påverka politiken i rätt riktning!

Idrott för alla är ett starkt ledord inom svensk idrottsrörelse. Parasport Sverige anser att det är en självklarhet att alla ska ha möjlighet att leva ett aktivt liv, oavsett bakgrund och förutsättningar.

I takt med att samhället utvecklas ställs vi dock inför utmaningar. En av de största utmaningarna som idrottsrörelsen och parasporten har ställts inför är den pågående coronapandemin. Idrottandet för personer med funktionsnedsättning har minskat med 44 procent och en förklaring är att många paraidrottare tillhör riskgrupper.

Med färre som idrottar minskar LOK-stödet och våra medlemsföreningar drabbas hårt ekonomiskt. Det är därför viktigare än någonsin att Parasport Sverige fortsätter att påverka den politiska utvecklingen i rätt riktning. Vi måste få samhället och politiken att stötta idrotten i denna tuffa tid, och den påverkan gör vi bäst tillsammans.

Parasport Sveriges distriktsförbund och föreningar är viktiga krafter i detta arbete. Behovet av bättre förutsättningar för idrotten och specifikt för vår målgrupp har lyfts i debattartiklar, i olika forum och i möten med myndigheter och beslutsfattare på såväl lokal, regional och nationell nivå.

Som verktyg i påverkansarbetet finns det parasportpolitiska programmet, som ställer krav på samhället och övriga idrottsrörelsen samtidigt som vi i Parasport Sverige lovar att själva bidra till en positiv utveckling.

Tillsammans fortsätter vi arbetet med att skapa en inkluderande, hållbar och stark idrottsrörelse och bättre förutsättningar för fler!

Uttalande vid Förbundsmötet 2021
Svenska Parasportförbundet