Parasport Sverige: Viktigare än någonsin att påverka politiken i rätt riktning!

Den 22 maj höll Parasport Sverige digitalt förbundsmöte. Vid mötet gjorde förbundet ett uttalande om att fortsatt politiskt påverkansarbete är viktigare är någonsin.

Här följer Parasport Sveriges uttalande vid förbundsmötet den 22 maj 2021:

Viktigare än någonsin att påverka politiken i rätt riktning!

Idrott för alla är ett starkt ledord inom svensk idrottsrörelse. Parasport Sverige anser att det är en självklarhet att alla ska ha möjlighet att leva ett aktivt liv, oavsett bakgrund och förutsättningar.

I takt med att samhället utvecklas ställs vi dock inför utmaningar. En av de största utmaningarna som idrottsrörelsen och parasporten har ställts inför är den pågående coronapandemin. Idrottandet för personer med funktionsnedsättning har minskat med 44 procent och en förklaring är att många paraidrottare tillhör riskgrupper.

Med färre som idrottar minskar LOK-stödet och våra medlemsföreningar drabbas hårt ekonomiskt. Det är därför viktigare än någonsin att Parasport Sverige fortsätter att påverka den politiska utvecklingen i rätt riktning. Vi måste få samhället och politiken att stötta idrotten i denna tuffa tid, och den påverkan gör vi bäst tillsammans.

Parasport Sveriges distriktsförbund och föreningar är viktiga krafter i detta arbete. Behovet av bättre förutsättningar för idrotten och specifikt för vår målgrupp har lyfts i debattartiklar, i olika forum och i möten med myndigheter och beslutsfattare på såväl lokal, regional och nationell nivå.

Som verktyg i påverkansarbetet finns det parasportpolitiska programmet, som ställer krav på samhället och övriga idrottsrörelsen samtidigt som vi i Parasport Sverige lovar att själva bidra till en positiv utveckling.

Tillsammans fortsätter vi arbetet med att skapa en inkluderande, hållbar och stark idrottsrörelse och bättre förutsättningar för fler!

Uttalande vid Förbundsmötet 2021
Svenska Parasportförbundet

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 71 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 15 idrotter.

Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten och Sveriges deltagande i Paralympics.

Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Så ska UNIQLO klä den svenska truppen i Paralympics19.5.2021 10:07:36 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Paralympiska Kommittés klädpartner UNIQLO presenterade i dag en ny kollektion av LifeWear-produkter som den svenska truppen kommer att bära under Paralympics i Tokyo. Kläderna är utformade för att ge de svenska paralympierna bästa möjliga förutsättningar att lyckas under den heta sommaren i Tokyo. Den nya kollektionen, som är framtagen tillsammans med idrottare, kommer att garantera att de svenska paralympierna kommer att vara både bekväma och stilfulla under hela sin vistelse i Tokyo – under tävling, officiella ceremonier, träning, resor och vila.

Miljoner från ATG till Sveriges paralympier8.5.2021 19:00:00 CEST | Pressmeddelande

Efter ett års pandemi-väntan är det äntligen dags för Paralympics i Tokyo, 24 augusti-5 september. För att skapa bästa möjliga förutsättningar för de svenska paralympierna att lyckas bidrar ATG årligen, i samband med Paralympiatravet, med ett ekonomiskt stöd till Sveriges Paralympiska Kommitté. I år blev summan 2 097 256 kronor. – Det här betyder otroligt mycket för våra idrottare, kommenterar Åsa Llinares Norlin, ordförande i Sveriges Paralympiska Kommitté.

Täby Badminton prisas av ATG Drömfond®4.5.2021 09:41:16 CEST | Pressmeddelande

Täby Badminton är en av Sveriges mest framgångsrika badmintonklubbar, med hela 243 SM-guld och medaljer i VM och EM. Nu prisas Täby Badminton av ATG Drömfond® för sitt arbete med att tillgängliggöra badmintonsporten för personer med funktionsnedsättning. – Det här ger oss ännu större möjligheter att ta emot fler barn, ungdomar och vuxna med funktionsnedsättning som vill spela badminton hos oss, säger klubbchefen Peter Axelsson.