Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.

- Samarbetet med E.ON har fungerat över förväntan. På mindre än ett år har vi mer än fördubblat kapaciteten avseende laddmöjligheter i våra anläggningar och på så sätt väl mött upp för den ständigt ökade efterfrågan.  Det måste vara enkelt för Malmöborna att göra det hållbara valet och växla över till el- eller hybridfordon, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö. Vi kommer successivt att förse våra befintliga parkeringsanläggningar med solcellspaneler. Nästa steg blir att se till att våra laddpunkter i allt större utsträckning skall försörjas med el via solceller.  I framtida nyproduktion blir detta en självklarhet, avslutar Tomas.

- Genom etablering av laddinfrastruktur driver vi omställningen till en hållbar transportsektor. Vi är glada för att vi tillsammans med Parkering Malmö gör det enkelt att köra på el i Malmö. Vi välkomnar även elbilisterna att ladda på E.ON´s nätverk i övriga Skåne, Sverige och Europa, säger Karin Waldén på E.ON.

Det slutförda samarbetsprojektet firas med ett slutet event den 18 maj laddat med intressanta talare som bl a pratar om Malmö som en hållbar stad. Journalister är välkomna att lyssna till Andreas Schönström - Malmö stad, Olle Johansson - Power Circle, Robin Erikson - Uniti och Marc Hoffmann - E.ON. Meddela deltagande till maria.lundahl@pmalmo.se

www.pmalmo.se/ladda

www.eon.se

Smartare användning av fjärrvärme ger minskat klimatavtryck12.6.2019 09:12:16 CESTPressmeddelande

Fjärrvärme har funnits i Sverige sedan 1950-talet och tekniken är det i särklass vanligaste sättet att värma upp svenska hem. Klimatutmaningen kräver nya lösningar, med ny teknik och samarbete kan värmen användas ännu effektivare. E.ONs senaste bidrag för att minska utsläppen i Malmö är ett digitalt fjärrvärmesystem som optimerar värmeuttaget utifrån de förutsättningar som finns i fastigheterna som ansluts.