Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.

- Samarbetet med E.ON har fungerat över förväntan. På mindre än ett år har vi mer än fördubblat kapaciteten avseende laddmöjligheter i våra anläggningar och på så sätt väl mött upp för den ständigt ökade efterfrågan.  Det måste vara enkelt för Malmöborna att göra det hållbara valet och växla över till el- eller hybridfordon, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö. Vi kommer successivt att förse våra befintliga parkeringsanläggningar med solcellspaneler. Nästa steg blir att se till att våra laddpunkter i allt större utsträckning skall försörjas med el via solceller.  I framtida nyproduktion blir detta en självklarhet, avslutar Tomas.

- Genom etablering av laddinfrastruktur driver vi omställningen till en hållbar transportsektor. Vi är glada för att vi tillsammans med Parkering Malmö gör det enkelt att köra på el i Malmö. Vi välkomnar även elbilisterna att ladda på E.ON´s nätverk i övriga Skåne, Sverige och Europa, säger Karin Waldén på E.ON.

Det slutförda samarbetsprojektet firas med ett slutet event den 18 maj laddat med intressanta talare som bl a pratar om Malmö som en hållbar stad. Journalister är välkomna att lyssna till Andreas Schönström - Malmö stad, Olle Johansson - Power Circle, Robin Erikson - Uniti och Marc Hoffmann - E.ON. Meddela deltagande till maria.lundahl@pmalmo.se

www.pmalmo.se/ladda

www.eon.se

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.