Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.

- Samarbetet med E.ON har fungerat över förväntan. På mindre än ett år har vi mer än fördubblat kapaciteten avseende laddmöjligheter i våra anläggningar och på så sätt väl mött upp för den ständigt ökade efterfrågan.  Det måste vara enkelt för Malmöborna att göra det hållbara valet och växla över till el- eller hybridfordon, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö. Vi kommer successivt att förse våra befintliga parkeringsanläggningar med solcellspaneler. Nästa steg blir att se till att våra laddpunkter i allt större utsträckning skall försörjas med el via solceller.  I framtida nyproduktion blir detta en självklarhet, avslutar Tomas.

- Genom etablering av laddinfrastruktur driver vi omställningen till en hållbar transportsektor. Vi är glada för att vi tillsammans med Parkering Malmö gör det enkelt att köra på el i Malmö. Vi välkomnar även elbilisterna att ladda på E.ON´s nätverk i övriga Skåne, Sverige och Europa, säger Karin Waldén på E.ON.

Det slutförda samarbetsprojektet firas med ett slutet event den 18 maj laddat med intressanta talare som bl a pratar om Malmö som en hållbar stad. Journalister är välkomna att lyssna till Andreas Schönström - Malmö stad, Olle Johansson - Power Circle, Robin Erikson - Uniti och Marc Hoffmann - E.ON. Meddela deltagande till maria.lundahl@pmalmo.se

www.pmalmo.se/ladda

www.eon.se

Fastighetsbranschen bra men kan bli bättre3.7.2018 08:00Pressmeddelande

Fastighetsbranschen är en av de branscher som tagit stora kliv när det gäller att gå mot ökad hållbarhet. Det är helt förståeligt. Fastighetens värde ökar, hållbarhet är efterfrågat från hyresgäster och ett hållbart perspektiv sänker kostnaderna för fastighetsägaren. Samtidigt visar en undersökning som SB Insight gjort på uppdrag av E.ON att det finns mycket kvar att göra. Mest överraskande är att ingen av de fastighetsbolag som har deltagit i undersökningen har krav på återvunnet material i sina upphandlingar.