Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.

- Samarbetet med E.ON har fungerat över förväntan. På mindre än ett år har vi mer än fördubblat kapaciteten avseende laddmöjligheter i våra anläggningar och på så sätt väl mött upp för den ständigt ökade efterfrågan.  Det måste vara enkelt för Malmöborna att göra det hållbara valet och växla över till el- eller hybridfordon, säger Tomas Strandberg, VD på Parkering Malmö. Vi kommer successivt att förse våra befintliga parkeringsanläggningar med solcellspaneler. Nästa steg blir att se till att våra laddpunkter i allt större utsträckning skall försörjas med el via solceller.  I framtida nyproduktion blir detta en självklarhet, avslutar Tomas.

- Genom etablering av laddinfrastruktur driver vi omställningen till en hållbar transportsektor. Vi är glada för att vi tillsammans med Parkering Malmö gör det enkelt att köra på el i Malmö. Vi välkomnar även elbilisterna att ladda på E.ON´s nätverk i övriga Skåne, Sverige och Europa, säger Karin Waldén på E.ON.

Det slutförda samarbetsprojektet firas med ett slutet event den 18 maj laddat med intressanta talare som bl a pratar om Malmö som en hållbar stad. Journalister är välkomna att lyssna till Andreas Schönström - Malmö stad, Olle Johansson - Power Circle, Robin Erikson - Uniti och Marc Hoffmann - E.ON. Meddela deltagande till maria.lundahl@pmalmo.se

www.pmalmo.se/ladda

www.eon.se

Stora pengar att spara på rätt kunskap22.3.2018 10:00Pressmeddelande

Det svenska elnätet håller en hög standard. God elkvalitet och relativt få avbrott för den vanlige elanvändaren. Men för industrikunder med känslig utrustning, kan en genomlysning av företagets elsystem och proaktiva åtgärder, snabbt vara betald. En spänningsdipp är ett tapp i spänningen under en bråkdels sekund. Ofta är dessa dippar helt inom myndigheternas ramar för spänningskvalitet, men ändå kan de skapa bekymmer i produktionen.

Grönare fjärrvärme när E.ON ersätter fossil olja med förnybar bioolja i Norrköping15.3.2018 08:27Nyheter

Redan i dag är i stort sett all fjärrvärme som E.ON producerar och levererar i Norrköping återvunnen eller förnybar, men det finns en liten fossil andel kvar. Nu tar E.ON ett steg närmare sitt mål – att senast 2025 bara producera och leverera hundra procent återvunnen eller förnybar energi – och ersätter den fossila oljan i reservanläggningen Navestad med förnybar bioolja.