Parterna bildar råd för samverkan i EU-frågor

Idag har LO, PTK och Svenskt Näringsliv bildat Arbetsmarknadens EU-råd för att tillvarata parternas gemensamma intressen i arbetsmarknadsfrågor på EU-nivå.

Det nybildade rådets huvuduppgift är att bidra till att de tre huvudorganisationerna inom privat sektor kan göra gemensamma ställningstaganden kring lagstiftning på EU-nivå. Genom att verka för partsgemensamma ställningstaganden vill parterna värna kollektivavtalets ställning och den svenska arbetsmarknadsmodellen.

– Vi har idag ett bra samarbete på den fackliga sidan i dessa frågor men ska vi kunna värna och utveckla den svenska arbetsmarknadsmodellen måste vi även arbeta gemensamt med arbetsgivarsidan, säger Martin Linder, ordförande i PTK.

Orsaken till bildandet av rådet är den ökade omfattning av lagstiftning och andra initiativ från EU som påverkar arbetsmarknadsområdet.

– EU-medlemskapet är positivt för företagen och för medarbetarna, men EU-kommissionens många initiativ till lagstiftning utsätter den svenska kollektivavtalsmodellen för allt större påfrestningar. Därför är det viktigt att vi parter på den privata sidan kan agera tidigt och gemensamt för att värna parternas autonomi och avtalsfrihet, säger Peter Jeppsson, vice vd, Svenskt Näringsliv.

– Vi har en svensk modell som fungerar väldigt bra. Genom rådet kan vi arbeta ännu mer långsiktigt för att tillvarata våra gemensamma intressen när det gäller arbetsmarknadsfrågor på EU-nivå, säger Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO.

Arbetsmarknadens EU-råd bildades 1 oktober och består av sex företrädare för Svenskt Näringsliv, varav fem från medlemsorganisationerna, och fem vardera från LO och PTK. Rådet ska sammanträda minst fyra gånger per år, eller när någon av parterna så begär, och arbetet ska baseras på konsensus. Ett utskott som ska bereda frågor kommer att utses.

För mer information, kontakta:

Emilia Emtell, kommunikationschef PTK 073-745 36 03

Svenskt Näringslivs pressjour, 08-553 430 01

Malin Fagerberg Wikström, pressekreterare LO 072-736 60 21

Kungsgatan 57 A

08 - 440 85 00https://ptk.se/

PTK är en facklig arbetsmarknadspart med 27 fackförbund som samverkar. Vi arbetar för att alla privatanställda tjänstemän ska ha ett tryggt arbetsliv och en bra pension. Det gör vi genom att förhandla kollektivavtal och utbilda inom områdena pension, försäkring, omställning, inflytande och arbetsmiljö. Tillsammans representerar vi 860 000 medlemmar i privat sektor. Mer än 2 miljoner anställda omfattas av våra kollektivavtal.

Abonnera på våra pressmeddelanden.