Parterna överens om nytt LAS-avtal

Efter samtal och förhandlingar mellan Kommunal, If Metall, PTK och Svenskt Näringsliv finns det nu en övergripande överenskommelse om LAS. Överenskommelsen innehåller så väl förändringar i, som kompletteringar till den tidigare överenskommelsen mellan enbart Svenskt Näringsliv och PTK. Vissa frågor kommer att regleras i ett nytt huvudavtal medan andra frågor ska genomföras genom ändringar i LAS.

För Kommunal har fokus varit att komma överens i frågor som handlar om att begränsa konsekvenserna av allmän visstidsanställning och att begränsa arbetsgivarnas möjligheter att från en dag till en annan korta arbetstiden genom så kallad hyvling. Krav som Kommunal haft ända sedan förhandlingarna först startade.

- Jag är glad att vi äntligen kan förpassa allmän visstid till historieböckerna och att missbruket av hyvling stoppas. Jag vågar kalla det en historisk framgång när vi nu för första gången på flera decennier förändrar LAS på ett sätt som stärker tryggheten på arbetsmarknaden för medlemmarna i Kommunal. Därmed är denna överenskommelse ett stort steg framåt för jämställdheten, säger Tobias Baudin, förbundsordförande.

Överenskommelsen mellan Kommunal, If Metall, PTK och Svenskt Näringsliv avser även ändringar kring anställningsskyddsfrågor och omställning.

- Efter tuffa men konstruktiva förhandlingar har vi nu en överenskommelse där även arbetares rätt till trygghet och omställning finns med. Den innefattar, bland annat, ett nytt och förbättrat omställningsavtal och ett studiestöd som kommer ha stor betydelse för medlemmarna i Kommunal, säger Johan Ingelskog, avtalssekreterare.