Retriever

Partierna nästan knäpptysta efter valet

Dela
Den senaste månaden har riksdagsvalet och politiska utspel dominerat den svenska medierapporteringen. Sedan den 23 augusti i år har nära 84 000 artiklar publicerats om valet och riksdagspartierna. Två veckor efter valet har det mediala intresset till och med ökat något, jämfört med två veckor före valet. Men efter valnatten har det varit tyst från partiernas håll. I deras sociala kanaler har den egna aktiviteten sjunkit med över 90 procent.

- Socialdemokraterna har mest att förlora i den kommande regeringsbildningen och är det parti som, tillsammans med Kristdemokraterna, har varit mest aktivt i sociala medier efter valet. I en stor del av inläggen tar Socialdemokraterna avstånd till Sverigedemokraterna och uppmanar Alliansen att samarbeta över blockgränserna, något som Socialdemokraternas följare verkar uppskatta, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever.  

Retrievers tidigare undersökning visar att Sverigedemokraterna är det parti som har flest följare och har skapat mest engagemang i sociala medier under mandatperioden. Efter valnatten har Sverigedemokraterna backat mest och är nu det minst aktiva partiet i sociala medier. 

- Med tanke på hur mycket tid och engagemang som Sverigedemokraterna har lagt ner på att bygga upp sin närvaro i sociala medier och skapa en dialog med sina följare, är det förvånansvärt att det nu är nästintill knäpptyst från deras håll. Att inte fortsätta dialogen kan såklart skapa frustration och frågetecken från vissa följare, säger Ioanna Lokebratt, medieanalytiker på Retriever. 

Samtliga partiers aktivitet har sjunkit på Facebook, Twitter och Instagram. Två veckor före valet publiceras nära 4 500 inlägg på partiernas egna Facebook, Twitter och Instagram. Två veckor efter valet har drygt 450 inlägg publicerats på samma kanaler vilket innebär en minskning på drygt 90 procent. Antal inlägg från Sverigedemokraterna har minskat med 98 procent. 

Om intresset att hålla följarna uppdaterade i sociala medier har svalnat från partiernas håll, har det ökat desto mer från de redaktionella medierna. Två veckor efter valet har antalet publicerade artiklar och nyhetsinslag ökat med tre procent. Socialdemokraterna får mest uppmärksamhet, tätt följda av Sverigedemokraterna och Moderaterna.

- Uppmärksamheten i media följer valresultatet, ju större ett parti är desto mer omskrivs det. Att Sverigedemokraterna går om Moderaterna beror på att både Alliansen och de röd-gröna tar så tydligt avstånd från dem och att partierna i var och varannan artikel påtalar att de inte kommer samarbeta med Sverigedemokraterna, säger Ioanna Lokebratt.

Intresset för de sakpolitiska frågorna i rapporteringen om partierna har minskat markant efter valet. Två veckor före valet publicerades nära 29 000 artiklar om partierna tillsammans med sakpolitiska frågor, två veckor efter valet är motsvarande siffra 10 400 artiklar vilket är en markant nedgång. 

- Innan valet präglades medierapporteringen av politikernas löften och partiledardueller där sakfrågorna stod i centrum. De senaste två veckorna har de politiska frågorna kommit i skymundan och media fokuserar framförallt på den nya regeringsbildningen, talmansposterna och samarbeten över blockgränserna, säger Ioanna Lokebratt. 

Hänvisningar och uttalanden från partierna och deras partiledare har tydligt minskat efter valet, från drygt 14 600 artiklar med citat till knappt 11 000 artiklar. 

Sedan valdagen har över 2 000 artiklar nämnt Stefan Löfven tillsammans med spekulationer eller krav på hans avgång som statsminister.

Retriever har även undersökt hur många artiklar som har skrivits om partierna, dels under hela mandatperioden, dels tio dagar före och efter valet. Under hela mandatperioden är det tydligt att Socialdemokraterna får mest uppmärksamhet i media. Sammanlagt har drygt 1,4 miljoner artiklar skrivits om Socialdemokraterna, vilket kan jämföras med Moderaternas 810 000 och Sverigedemokraternas 650 000 artiklar. 

Om undersökningen
Partiernas aktiviteter i sociala medier baseras på antal inlägg som respektive parti har gjort på sina egna konton på Facebook, Twitter och Instagram under perioden 26 augusti till 23 september 2018. 

Medias uppmärksamhet baseras på artiklar och inslag som nämner någon eller flera riksdagspartier. Underlaget består av samtlig svensk redaktionell media, både webbaserade och tryckta tidningar, samt etermedias nyhetssändningar under perioden 26 augusti till 10 september 2018. 
För mandatperioden är tidsperioden 3 oktober 2014 till 23 september 2018. 

Nyckelord

Kontakter

Om

Retriever
Retriever
Blasieholmsgatan 4A
111 48 Stockholm

08-546 121 00http://www.retriever.se

Om Retriever
Medieanalysföretaget Retriever är ledande i Norden inom mediebevakning, verktyg för redaktionell research, medieanalys och företagsinformation. Retriever bevakar och analyserar information i tidningar, magasin, radio, tv, webb och sociala medier. Retriever ägs av TT Nyhetsbyrån och norska nyhetsbyrån NTB.

Följ Retriever

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Retriever

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye