Partisekreterare Tobias Baudin och biståndsminister Matilda Ernkrans talar i Skåne på första maj

På första maj, arbetarrörelsens internationella högtidsdag, samlas socialdemokrater och LO-medlemmar över hela landet. 2022 sker det under parollerna ”Sverige kan bättre” och ”Alla Folks frihet”. Som nationell företrädare talar Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin i Malmö och Landskrona, och biståndsminister Matilda Ernkrans talar i Kristianstad och Bromölla.

– Äntligen kan vi samlas på plats på första maj igen, efter två år av pandemi. Vi ska visa att vi är många och starka tillsammans. Årets paroller är Sverige kan bättre och Alla folks frihet. I grund och botten handlar ju det om arbetarrörelsens utgångspunkt att det är när vi jobbar tillsammans som vi kan lösa våra samhällsproblem på bästa sätt. Vi vill också tydligt visa vår solidaritet med Ukrainas kamp för frihet, demokrati och fred, säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin.

Själv talar Tobias Baudin i Malmö och Landskrona. I Kristianstad och Bromölla talar biståndsminister Matilda Ernkrans.

– Under allt för många år har nedskärningar och besparingarna i äldreomsorgen och skolan påverkat vår gemensamma välfärd, det måste bli ett slut på detta. Nu är det dags för vanligt folk, säger Jonas Esbjörnsson, ordförande i Landskrona Arbetarekommun.

Tid och plats

Landskrona - Kl 11.30 i Slottsparken

Malmö - Kl 14.45. Södergatan, tåget går till Folkets park

Bromölla - Kl 11.45 i Bruksparken

Kristianstad - Kl 14.00 i Tivoliparken

Socialdemokrater samlas i hela landet under första maj. Partiordförande och statsminister Magdalena Andersson talar i Stockholm. LO:s ordförande Susanna Gideonsson talar i Göteborg medan Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin talar i Malmö. På Socialdemokraternas hemsida finns mer information om var nationella företrädare talar runt om i landet.

Lokal presskontakt: Jonas Esbjörnsson, 070-276 43 93

Presskontakt Socialdemokraterna: press@socialdemokraterna.se, 08-7002683

Vi vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.