Partsmodellen krockkudde i kristid

Partsmodellen, alltså samarbetet mellan fack och arbetsgivare, har lindrat pandemins påverkan på svensk arbetsmarknad, det visar en ny rapport från Unionen. – Att parterna på arbetsmarknaden snabbt avtalade om korttidsarbetet har räddat tusentals från arbetslöshet, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Martin Linder, ordförande Unionen

Över 9 procent är just nu arbetslösa, enligt SCB. Med tanke på hur omfattande coronaviruset skakade om världen förutspådde många betydligt högre siffror.

För att förhindra varsel och uppsägningar under krisen har det kollektivavtalade korttidsarbete som parterna avtalade våren år 2020 varit den enskilt mest effektiva åtgärden. Det visar Unionens rapport Krockkuddar i kristider – den svenska partsmodellen och Covid-19.

- Det sägs ibland att partsmodellen är stel och föråldrad. Under pandemin har det visat sig att modellen är såväl flexibel som snabb. I ett rasande tempo tecknade parterna lokala kollektivavtal kring korttidsarbete. Det räddade mängder av jobb, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Nytt jobb under brinnande pandemi

Unionens rapport visar även att fackförbundens inkomstförsäkring och parternas omställningsorganisationer har dämpat allvarligare konsekvenser på arbetsmarknaden. Utan partsmodellens verktyg hade krisen kunnat bli mycket djupare.

- Inkomstförsäkringen har skapat trygghet när a-kassan brister. Vi ser även att parternas omställningsorganisationer har löst arbetslösheten på egen hand. Trots att antalet ärenden har ökat markant har omställningsorganisationer hjälpt 9 av 10 att hittar ny sysselsättning. Det är ett imponerande resultat, säger Martin Linder.

Rapporten: Krockkuddar i kristider – den svenska partsmodellen och Covid-19

Rapporten illustrerar parternas roll i att dämpa den negativa inverkan Covid-19-pandemin har haft och har på arbetsmarknaden. Rapporten finns att ladda ner nedan och i Unionens webbshop.

Martin Linder, ordförande Unionen