Pascal Engman aktuell med ny samtidsthriller om incelrörelsen

”Det finns en stor och växande grupp unga män som känner sig förfördelade, förbisedda och omsprungna av kvinnor. Män tappar mark. Privilegier, jobb, sexualitet som tidigare var reserverade för oss män tas nu av kvinnor. En fullt rimlig utveckling. Men i takt med att världen blir allt mer jämlik och strukturer raseras frodas kvinnohatet. Incelrörelsen är dess yttersta uttryck”, säger Pascal Engman som med nya boken Råttkungen vill belysa förtryck mot kvinnor och öka mäns bokläsning.

Råttkungen handlar om incelrörelsen – ett digitalt nätverk av män som förenas i sin gemensamma, misogyna världsbild. Liksom i sina tidigare två romaner hittar Pascal Engman de mest oroväckande samtidsfenomenen.

’Incel’ blev ett nyord i Svenska Akademiens ordlista 2018 och står för ’involuntary celibacy’ – ofrivilligt celibat – vilket männen i nätverket lever i. Rörelsen är tämligen okänd i Sverige men finns även här. Hittills har 45 människor dödats i olika masskjutningar i Nordamerika där incels tagit på sig ansvaret.

”Den avhumanisering medlemmarna i incelrörelsen ägnar sig åt är livsfarlig. De ser inte kvinnor som människor, utan kallar dem ’femoids’. Det är lätt att vara anonym på nätet idag, men konsekvenserna kan vara förödande”, säger Pascal Engman.

Pascal Engman har sedan debutromanen Patrioterna hösten 2017, blivit en etablerad thrillerförfattare och skildrare av en allt mörkare samtid. Idag släpps hans tredje bok – Råttkungen. Precis som föregångaren Eldslandet kretsar handlingen kring polisen Vanessa Frank.

”Det står klart att Pascal är en av de mest spännande thrillerförfattarna Sverige fått fram på senare år. Handling och språk håller högsta internationella klass”, säger Claes Ericson, förlagschef på Bookmark Förlag.

Läs Pascal Engmans egna ord om varför han har skrivit Råttkungen och om hans vilja att öka läsningen hos män. Se bifogat dokument.

Pascal Engmans debut Patrioterna såldes till flera länder, nominerades till Årets debut och Stora ljudbokspriset. Tv-rättigheterna såldes till Hollywood. Filmrättigheterna har sålts till ett svenskt produktionsbolag. Rättigheterna till hans böcker är idag sålda till elva länder.

BOOKMARK FÖRLAG är ett av Sveriges yngsta och starkast växande allmänutgivande förlag. Vi fokuserar på unika och dramatiska titlar som är svåra att lägga ifrån sig, och har såväl svenska som utländska författarskap.

Ett av historiens viktigaste vittnesmål4.10.2019 15:40:58 CESTPressmeddelande

NATTEN av Elie Wiesel är ett oersättligt vittnesmål från förintelsen. Boken, som sålts i över tio miljoner exemplar, har inte funnits i tryck på svenska på mer än tre decennier. Nu ger Bookmark förlag ut den i nyöversättning, med nyskrivet förord av Alice Bah Kuhnke. Återutgivningen sker i en tid när vi håller på att förlora de sista överlevarna och kommer att uppmärksammas med en programkväll på Forum för levande historia.