Pascal Engmans nya samtidsthriller Änkorna gör upp med det Sverige som fostrat trehundra IS-terrorister.

”Jag tillhör en generation som vuxit upp med hotet från den islamistiska terrorn. Vars liv, på många sätt, präglats av rädslan för att dö sönderskjuten eller sprängd på fotbollsmatchen, nattklubben eller gatan. Jag tror att den rädslan och det hotet har påverkat oss mer än vi förstått. Därför är Änkorna något slags uppgörelse med ett Sverige som kunnat fostra trehundra IS-terrorister”, säger Pascal Engman.

Pascal Engmans fjärde thriller Änkorna handlar om IS-terrorister i Sverige. Den undersöker kvinnorna inom IS, som ofta agerar med större hängivelse och beslutsamhet än sina manliga motsvarigheter. Boken är samtidigt kanske mer än något annat en berättelse om klass och identitet. Återigen hittar Pascal Engman de mest oroväckande samtidsfenomenen att skriva om.

”Trehundra människor har lämnat Sverige för ett liv i en av de värsta terrorsekterna som världen skådat. De har vänt samhället ryggen, vårt trygga svenska samhälle, för att istället ägna sig åt folkmord, halshuggningar och avrättningar. Hur kan det vara så?” säger Pascal Engman.

Läs Pascal Engmans egna ord om varför han har skrivit Änkorna i bifogat dokument.

Pascal Engman har sedan debutromanen Patrioterna hösten 2017, blivit en etablerad thrillerförfattare och skildrare av en allt mörkare samtid. Precis som föregångarna Råttkungen och Eldslandet kretsar handlingen kring polisen Vanessa Frank.

”Pascal är en av de mest spännande thrillerförfattarna vi har i Sverige just nu. Handling och språk håller högsta internationella klass”, säger Claes Ericson förlagschef på Bookmark Förlag.

Pascal Engmans debutroman Patrioterna såldes till flera länder, nominerades till Årets debut och Stora ljudbokspriset. Tv-rättigheterna såldes till Hollywood och filmrättigheterna har sålts till ett svenskt produktionsbolag. Sammantaget har bokrättigheterna sålts till ett 20-tal länder.

För mer information kontakta:

Carolina Starck, redaktör Bookmark Förlag

E-mail: carolina.starck@bookmarkforlag.se

Mobil: +46 (0)70 713 87 46

Om Pascal Engman

Pascal Engman var tidigare journalist på Expressen och en av tidningens mest profilerade reportrar, han debuterade som författare 2017. Sedan dess har han hyllats av både läsare och kritiker. I Vanessa Frank-böckerna avhandlar han extrema samhällsfenomen som högernationalister, incels och islamister. Frågor om klass och identitet är beståndsdelar som löper som en röd tråd genom Pascal Engmans författarskap.

www.pascalengman.com

Pascal Engman. Foto: Alexander Donka.

BOOKMARK FÖRLAG är ett av Sveriges yngsta och starkast växande allmänutgivande förlag. Vi fokuserar på unika och dramatiska titlar som är svåra att lägga ifrån sig, och har såväl svenska som utländska författarskap.

Lauren Groff följer upp Matrix med modern Robinson Crusoe24.4.2024 13:56:29 CEST | Pressmeddelande

I dag släpps Den vilda flykten på svenska. Boken utspelar sig under tidigt 1600-tal och är en fristående fortsättning på medeltidsskildringen Matrix. Författaren Lauren Groff har utnämnts till en av de bästa författarna i sin generation, tilldelats över ett tjugotal prestigefyllda priser och i år listats som en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen. Hennes nya bok är en poetisk äventyrshistoria med många kommentarer till vår samtid.