Svensk Handel

Påskeffekt gav väntad nedgång

Dela
Stilindex från Svensk Handel Stil visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 2,1 procent i april jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade under månaden med 11,5 procent.
Stilindex visar försäljningsutvecklingen i modehandeln.
Stilindex visar försäljningsutvecklingen i modehandeln.

Kommentarer från Svensk Handel Stil

– Som väntat backade modehandeln under april mot bakgrund av påskeffekten, som är negativ för sällanköpshandeln, och höga jämförelsetal om 5,6 procent för kläder och hela 22,6 procent för skor, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.

– Nedgången var dock hanterbar och branschen var förberedd på månadens lägre försäljning. Skohandelns försäljning är ofta väldigt slagig med stora ökningar och djupdykningar mellan månaderna. Detta beror på att skoförsäljningen är mycket behovsstyrd och därmed mer väderkänslig än de flesta branscher.

– Maj var förra året en stor försäljningsmånad med höga temperaturer som gjorde att varorna som skulle räcka under sommaren tog slut, medan vårvaror, till exempel jackor hängde osålda. Med en vädermässigt mer normal maj säljs förhoppningsvis rätt varor för säsongen även om försäljningen kanske inte ökar, avslutar Mikael Sandström.

För frågor eller intervju, kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Nyckelord

Kontakter

För eventuella frågor kontakta:
Mikael Sandström, branschordförande Svensk Handel Stil, 070-564 03 80

Bilder

Stilindex visar försäljningsutvecklingen i modehandeln.
Stilindex visar försäljningsutvecklingen i modehandeln.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research. Prenumeration via e-post kostar 995 kr ex moms. Gratis för medlemmar i Svensk Handel.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye