Påskens äggersättningsguide från väljvego.se

Det närmar sig påsk och påsk har länge varit likställt med ägg men allt fler väljer bort animalierna från kosten och från påskbordet. För dig som vill fira en äggfri påsk har väljvego.se sammanställt de bästa tipsen!

Veganska maränger med choklad. Foto: Djurens Rätt

I bakning används ägg ofta för att ge volym och binda ihop men det går att variera med en mängd olika komponenter för att ersätta ägg med mer djurvänliga livsmedel. Några exempel är fiberhusk, bikarbonat eller kikärtsspad.

– Att ersätta ägg är nog enklare än vad många tror! Oavsett om det är för att binda ihop, få volym eller efterlikna själva äggsmaken så finns det djurvänliga alternativ, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Välj Vegos äggersättningsguide hittar du recept på allt ifrån bakverk och maränger till majonnäs och scrambled tofu med "riktig" äggsmak.

Veganska maränger med choklad. Foto: Djurens Rätt
Mjuk pepparkaka utan ägg. Foto: Djurens Rätt
Scrambled tofu med äggsmak. Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.