Påskfirande på Skansen

4.4.2017 07:00 | Stiftelsen Skansen

Nu drar det ihop sig till påsk. Den firas med påskmarknad och dukade påskbord på Skansen. På skärtorsdagen är det fri entré för alla påskkärringar och -gubbar (4–15 år) som planerar att ta kvasten till Blåkulla. För de som väljer att stanna kvar på marken finns påskpyssel, korvgrillning och sagoberättande.

Påskkärring. Easter witch. Foto: Maria Johansson/Skansen

Påskmarknad
Passa på att köpa presenter och godsaker till vårens alla högtider på påskmarknaden. Hantverk i alla dess former finns till salu; Järn-, mässing- och silversmide, läderslöjd, keramik, textil, träslöjd, påskpynt, smycken, delikatesser och kaffe som rostas på plats. Påskmarknaden pågår 13 till 17 april.

Påskskoj för alla barn
Skärtorsdag har alla barn som kommer utklädda till påskkärringar, eller påskgubbar, fri entré till Skansen för att kunna göra sin kvast och öva på takeoff till Blåkulla. Då kan man också bli ansiktsmålad som påskkärring, påskhare eller kyckling.
Påskpyssel pågår i Skogens hus varje dag 8-17 april kl 10.00–16.00. Pysslet kostar 30:-
I Back Mats stuga berättas sagor varje dag mellan kl 11.00 och 15.00.
Vid Orsakullen står korvgrillarna uppställda, på Lill-Skansen presenteras Dagens djur och vid Bredablick väntar ponnyhästarna på små ryttare. På påskmarknaden finns det också en fin fiskdamm.

Påsktraditioner
De olika dagarnas teman kan man se i fyra hus under hela påskperioden. I Väla skola visas skärtorsdag, i Oktorpsgården långfredag, i Skånegården påskafton, där det också är äggapickning och äggrullning 15-16 april, och i Järnhandlarbostaden visar man hur påskdagen firades.

Musik i påsk
I Seglora kyrka framförs påskkoraler med Frälsningsarméns musikkår den 16 april kl. 14.00.

Påskkärring. Easter witch. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påskfjädrar. easter decorations. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påsgodis. Easter sweets. Foto: Maria Johansson/Skansen
Ägg i Skånegården. Easter eggs in the Skåne farmstead. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påskris i Väla skola. Easter in the Väla school. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påsk i Oktorp. Easter dinner in the Oktorp farmstead. Foto: Maria Johansson/Skansen
Påskkvaster tillverkas. Brooms in the making. Foto: Maria Johansson/Skansen
PÅskmarknad. Easter market. Foto: Maria Johansson
Liten påskkärring. Easter wit´ch. Foto: Kylliki Hellström.

08-442 81 97http://www.skansen.se/sv

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.