Påskhöjdare på svenska museer

Under påsken ses unga och gamla på museerna för att pyssla, titta på utställningar, fika och umgås. Riksförbundet Sveriges Museer har samlat in aktiviteter från museer runt om i landet, det är alltifrån äggjakt, tipspromenader och öppna ateljéer till påskspecial i utställningar och caféer.
Foto: Viveca Ohlsson, Kulturen.

– Påsklov på museerna är en tradition som är omåttligt populär runt om i landet. Förra året fick vi nöja oss med endast digitala museibesök, men nu är påsken tillbaka med full kraft, säger Maria B Olofsson, tillförordnad generalsekreterare Sveriges Museer.

Museernas aktiviteter under påsk finns på sverigesmuseer.se

– Museerna spelar roll under svåra tider, de kan vara fristäder och samtidigt platser som ger sammanhang och förklaring till vad som pågår. Vid sidan av påskaktiviterna har även många museer verksamhet utifrån kriget i Ukraina, säger Maria B Olofsson, tillförordnad generalsekreterare Sveriges Museer.