Belysningsbranschen

Påskynda renoveringstakten – för klimatet och ett mer hållbart Europa

Den europeiska branschorganisationen LightingEurope tillsammans med Belysningsbranschen uppmanar de europeiska regeringarna och EU-institutioner att öka ansträngningarna och påskynda renoveringen av det europeiska byggbeståndet.

2020 var ett mycket svårt år för både individer, samhället och ekonomin. Europas belysningsindustri - varav 80% är små och medelstora företag - är nu inriktad på att återhämta sig från pandemins ekonomiska konsekvenser och leverera innovativ kvalitetsbelysning till människor i och utanför Europa.

Renoveringen av det europeiska byggnadsbeståndet kommer att spela en central roll för att återstarta ekonomin. 15 miljoner arbetstagare är direkt anställda inom byggsektorn och sektorn skapar 28 procent av Europas industriproduktion. Renovering av det befintliga byggnadsbeståndet bidrar också till att uppnå klimatmålen, genom en övergång till mer hållbara och energieffektiva produkter. Installation av LED-belysning, sensorer och styrning ger en betydande energibesparing och förbättrar samtidigt ljusets kvalitet samt miljön för människor.

LightingEurope med sina medlemmar, bl a den svenska branschorganisation Belysningsbranschen, uppmanar beslutsfattarna att prioritera investeringarna till renovering. EU införde i december sitt hittills största stimulanspaket, Next Generation EU, där man anslår totalt 1,8 miljarder euro för att bidra till att återuppbygga ett mer miljövänligt, digitalt och uthålligt Europa efter coronakrisen. Uppmaningen är vidare att inget renoveringsprojekt ska få samfinansiering utan att renovering av belysning också ingår.

- Även i Sverige är majoriteten av alla belysningsanläggningar föråldrade och energibesparingspotentialen är i många fall upptill 80 procent. Utbyte av gammal belysning är en lågt hängande frukt. Vi får inte missa chansen till en övergång till ett mer miljövänligt och hållbart Sverige och Europa nu, säger Mikael Castanius, VD för Belysningsbranschen.

Mikael Castanius, VD för Belysningsbranschen (foto: Casper Hedberg)

Belysningsbranschen

0702114541http://www.belysningsbranschen.se

Belysningsbranschen är huvudorganisation för Sveriges tillverkare och importör av ljuskällor, belysningsarmaturer och komponenter. Vi har som verksamhetsmål att skapa intresse, sprida kunskap och verka för ökad kvalitet på belysning i den offentliga miljön.

Följ Belysningsbranschen

Senaste pressmeddelandena från Belysningsbranschen