Pater Noster Västsveriges kandidat till Stora Turismpriset 2022

Turistrådet Västsverige har nominerat Pater Noster - Ett hem vid horisonten som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2022, som delas ut vid en prisceremoni i Stockholm den 30 november.
Pater Noster - Foto: Erik Nissen Johansen

Det är ett privilegium att få förädla 150 års historia på en enastående vacker plats, långt där ute till havs, och det är en ära att bli nominerade samt få representera Västra Götaland i Stora Turismpriset 2022, säger Mirja Lilja Hagsjö, vd och grundare till Pater Noster - Ett hem vid horisonten.

Stora Turismpriset delas ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Dessutom ska man arbeta metodiskt och målmedvetet för att utveckla, sprida och dela kunskaper och för att utveckla en hållbar verksamhet. Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande turism, som delar ut priset. Vinnaren belönas med 100 000 kronor att använda till en kunskapsfrämjande insats.

Lyxhotell i gammal fyrmästarbostad

Pater Noster är ett lyxigt och exklusivt hotellboende beläget i den gamla fyrmästarbostaden vid Pater Noster på ön Hamneskär i havsbandet utanför Marstrand. Konceptet lanserades under sommaren 2020 och är signerat den göteborgska designbyrån Stylt Trampoli, Erik Nissen Johansen grundare och kreativ chef, som också är en av delägarna i Pater Noster.

Under de två år som har gått sedan starten har man bland annat utsetts till världens bästa hotellkoncept, ett av årtiondets bästa hotell i världen samt varit en del i den goodiebag som delades ut till nominerade skådespelare och regissörer vid Oscarsgalan 2021. Dessutom deltog man i det uppmärksammade konceptet ”Isolated Cinema” i ett samarbete med Göteborg Film Festival 2021, då en privatperson fick tillbringa en hel vecka själv ute på Hamneskär och titta på filmer från festivalprogrammet. Detta genererade över 3 000 publicerade artiklar världen över.

Pater Nosters ägare och ledning är unika när det gäller att sprida sitt budskap över världen, vilket gör Pater Noster till en dragare för hela Västsveriges besöksnäring. De är också duktiga på hållbarhet och förbättrar sig ständigt både när det gäller de miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekterna kring detta. Dessutom har Pater Noster helt omdefinierat begreppet lyxhotell. I stället för överdåd är det den karga, väderbitna platsen med en genuin historia som utgör lyxen. Pater Noster är en otroligt värdig kandidat till Stora Turismpriset 2022, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.

Motivering

”Pater Noster har omdefinierat begreppet lyxhotell. Genom djupgående kunskap, investeringsvilja och ett världsomspännande kontaktnät har den lilla karga ön blivit en av världens mest omtalade destinationer.”

Pater Noster - Foto: Erik Nissen Johansen
Pater Noster inomhus - Foto: Erik Nissen Johansen