Patienter är positiva till journalen via 1177 Vårdguiden

Användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster fortsätter att öka. Nu har över sex miljoner invånare i Sverige någon gång loggat in på 1177.se. En viktig förklaring till ökningen handlar om utökade möjligheter att ta del av sin journal genom att logga in på 1177.se

På 1177 Vårdguidens webbplats kan invånare logga in med säker inloggning för att utföra personliga vårdärenden - bland annat boka tider hos vården, förnya recept eller läsa sin journal. Allt fler mottagningar erbjuder dessutom stöd- och behandlingsprogram på nätet, via 1177 Vårdguiden.

- Att kunna läsa sin journal är viktigt för att stärka patienten i mötet med vården. Sedan ett år tillbaka erbjuder samtliga regioner den möjligheten och antalet vårdenheter som man kan läsa ifrån har också ökat. Ju mer information som går att läsa, desto högre förtroende får patienterna för vården, säger Maria Pettersson, enhetschef, Inera.

En ny studie från Uppsala Universitet har undersökt hur patienterna upplevt möjligheten att läsa sin journal via nätet.  Majoriteten gör det för att få information om sin sjukdom, för att minnas tidigare läkarbesök eller hitta provsvar. En stor majoritet av patienterna anser att de vill få tillgång till informationen så snart som möjligt.

- Målet är att år 2020 ska alla invånare från 16 år ha tillgång till all information om sig själv som dokumenteras i  hälso- och sjukvård och tandvård som är finansierad av regioner, säger Maria Pettersson.

Tisdag 2 juli har Inera en heldag om digitalisering i Almedalen och seminariet ”Första linjens digitala vård - möjligheter och utmaningar” tar bland annat upp 1177 Vårdguidens roll för första linjens digitala vård.

Kontakt:

Lotta Taube, pressansvarig