Inera AB

Patienter är positiva till journalen via 1177 Vårdguiden

Dela

Användningen av 1177 Vårdguidens e-tjänster fortsätter att öka. Nu har över sex miljoner invånare i Sverige någon gång loggat in på 1177.se. En viktig förklaring till ökningen handlar om utökade möjligheter att ta del av sin journal genom att logga in på 1177.se

På 1177 Vårdguidens webbplats kan invånare logga in med säker inloggning för att utföra personliga vårdärenden - bland annat boka tider hos vården, förnya recept eller läsa sin journal. Allt fler mottagningar erbjuder dessutom stöd- och behandlingsprogram på nätet, via 1177 Vårdguiden.

- Att kunna läsa sin journal är viktigt för att stärka patienten i mötet med vården. Sedan ett år tillbaka erbjuder samtliga regioner den möjligheten och antalet vårdenheter som man kan läsa ifrån har också ökat. Ju mer information som går att läsa, desto högre förtroende får patienterna för vården, säger Maria Pettersson, enhetschef, Inera.

En ny studie från Uppsala Universitet har undersökt hur patienterna upplevt möjligheten att läsa sin journal via nätet.  Majoriteten gör det för att få information om sin sjukdom, för att minnas tidigare läkarbesök eller hitta provsvar. En stor majoritet av patienterna anser att de vill få tillgång till informationen så snart som möjligt.

- Målet är att år 2020 ska alla invånare från 16 år ha tillgång till all information om sig själv som dokumenteras i  hälso- och sjukvård och tandvård som är finansierad av regioner, säger Maria Pettersson.

Tisdag 2 juli har Inera en heldag om digitalisering i Almedalen och seminariet ”Första linjens digitala vård - möjligheter och utmaningar” tar bland annat upp 1177 Vårdguidens roll för första linjens digitala vård. 

Kontakt:

Lotta Taube, pressansvarig

Telefon: 076-130 33 22, e-post: ann-charlotte.taube@inera.se

Maria Pettersson, enhetschef

Telefon: 076-125 19 77

Nyckelord

Länkar

Om

Inera AB
Inera AB
Tjärhovsgatan 21
118 93 Stockholm

Reception: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Inera koordinerar och utvecklar gemensamma digitala lösningar till nytta för invånare, medarbetare och beslutsfattare.

Inera ägs av SKL, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

Samarbetsavtal för tjänstelegitimation uppsagt22.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Inera och Försäkringskassan har sagt upp sitt samarbetsavtal kring en gemensam lösning för tjänstelegitimation inom offentlig sektor. - Under arbetets gång har vi sett att behoven från våra kunder ser så pass olika ut att det rimliga är att avbryta arbetet och att var och en fokuserar på att lösa sina frågeställningar på varsitt håll, säger Stefan Olowsson it-direktör på Försäkringskassan. E-identitet för offentlig sektor, Efos, skulle bli en gemensam lösning för tjänstelegitimation för Ineras och Försäkringskassans kunder. Men olika behov och kravbilder gör att man nu säger upp samarbetsavtalet. - Våra kunder inom det statliga området har andra krav jämfört med Ineras kunder som finns inom kommunal och landstingsdriven hälso- och sjukvård. De olika kraven leder till väldigt olika kostnader för tjänsten och därmed är det mer logiskt att vi i stället har två olika driftställen för tjänsten, säger Stefan Olowsson. De myndigheter, kommuner och landsting som skulle börja använda Efos får n

1177 Vårdguiden som app14.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Nu finns 1177 Vårdguiden att ladda ner som app. Syftet med appen är att förenkla för invånare att nå 1177 Vårdguidens olika tjänster. Den finns tillgänglig via App Store och Google Play. Appen är utvecklad i ett samarbete mellan Inera, som äger 1177 Vårdguiden, och Region Stockholm. Den första versionen består av en startsida med genvägar till 1177.se och till 1177 Vårdguidens e-tjänster och möjlighet att ringa 1177 Vårdguiden på telefon. Det finns även genvägar för att nå sin journal och läkemedelstjänster. Appen är en del av Ineras arbete med Första linjens digitala vård. Det arbetet har ett särskilt fokus på hur digitala lösningar kan bidra till att möta behovet att ta emot och vägleda patienten, allt från invånare som har en ny medicinsk frågeställning till invånare med kroniska hälsoproblem. Samtliga regioner i Sverige har ställt sig bakom en målbild för utvecklingen inom första linjens vård. Syftet är att öka tillgängligheten till rätt information och rätt vård, erbjuda flera kan

Patienter positiva till journalen via 1177 Vårdguiden8.11.2018 07:00:00 CETPressmeddelande

Nu har en omfattande nationell studie publicerats med fokus på patienters uppfattning om att kunna läsa sin journal via 1177 Vårdguiden. Patienter ställer sig mycket positiva till de möjligheter som detta ger. Läs mer om studien här Studien visar att: tillgång till provsvar är den viktigaste funktionen för patienter patienter främst läser sin journal för att få en översikt över sin hälsa och sina kontakter med vården, samt för att följa upp vad som dokumenterats vid ett vårdbesök patienterna är mycket positiva till att få enkel tillgång till sin egen journal och de möjligheter som detta ger patienter vill ha tillgång till information i journalen så fort som möjligt, helst inom ett dygn efter besök/provtagning Sedan årsskiftet kan invånare i hela landet logga in på 1177.se för att läsa journalinformation från hälso- och sjukvården. Bara under 2018 har det gjorts tio miljoner inloggningar. - Studien bekräftar att människor uppskattar möjligheten att i lugn och ro kunna läsa sin patientjo

Rekordmånga läser sin journal via 1177 Vårdguiden11.10.2018 06:00:00 CESTPressmeddelande

Fler och fler loggar in på 1177.se för att läsa journalinformation från hälso- och sjukvården. Bara under 2018 har det gjorts tio miljoner inloggningar. Sedan årsskiftet kan invånare i hela landet använda tjänsten, som nu har över två miljoner unika användare. Vilken slags information man kan få tillgång till varierar fortfarande över landet. Målet är att år 2020 ska alla invånare från 16 år ha tillgång till all information om sig själv som dokumenteras i landstingsfinansierad hälso- och sjukvård och tandvård. - Det är positivt att allt fler invånare upptäcker möjligheten att i lugn och ro kunna läsa sin patientjournal via 1177.se. Det ökar möjligheten till att bli delaktig i vården och få inflytande över sin hälsosituation, säger Sofie Zetterström, vice VD för Inera, ett bolag som koordinerar och utvecklar digitala tjänster på uppdrag av Sveriges landsting, regioner och kommuner. Forskning och undersökningar visar att invånare tycker att de har stor nytta av tjänsten, känner sig bättr

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum