Patienter positiva till journalen via 1177 Vårdguiden
Nu har en omfattande nationell studie publicerats med fokus på patienters uppfattning om att kunna läsa sin journal via 1177 Vårdguiden. Patienter ställer sig mycket positiva till de möjligheter som detta ger.
Studien visar att:
- tillgång till provsvar är den viktigaste funktionen för patienter
- patienter främst läser sin journal för att få en översikt över sin hälsa och sina kontakter med vården, samt för att följa upp vad som dokumenterats vid ett vårdbesök
- patienterna är mycket positiva till att få enkel tillgång till sin egen journal och de möjligheter som detta ger
- patienter vill ha tillgång till information i journalen så fort som möjligt, helst inom ett dygn efter besök/provtagning
Sedan årsskiftet kan invånare i hela landet logga in på 1177.se för att läsa journalinformation från hälso- och sjukvården. Bara under 2018 har det gjorts tio miljoner inloggningar.
- Studien bekräftar att människor uppskattar möjligheten att i lugn och ro kunna läsa sin patientjournal och få inflytande över sin hälsosituation, säger Sofie Zetterström, vice VD för Inera, ett bolag som koordinerar och utvecklar digitala tjänster på uppdrag av Sveriges landsting, regioner och kommuner och bland annat äger 1177 Vårdguiden.
Den journalinformation som finns tillgänglig är till exempel anteckningar från vårdbesök, information om vaccinationer, remisser, diagnoser, läkemedel och provresultat – men det varierar över landet. Målet är att år 2020 ska alla invånare från 16 år ha tillgång till all information om sig själv som dokumenteras i landstingsfinansierad hälso- och sjukvård och tandvård.
Fakta om journalen via 1177 Vårdguiden:
- Invånare loggar in i journalen via säker inloggning på 1177 Vårdguidens e-tjänster med Bank-ID
- Tjänsten gör det möjligt att läsa sin journal direkt från vårdgivarens system via säkra kanaler
- Man kan läsa sina barns journaler upp till barnet fyller 13
- Man får tillgång till sin journal via nätet från det man fyller 16 år
- Man kan låsa sin journal och då kan man inte läsa den via nätet. Funktionen är utvecklad för att skydda personer som av olika skäl är i ett utsatt läge.
Journalen via 1177 Vårdguiden förvaltas av Inera, som utvecklar och förvaltar nationella tjänster inom e-hälsa och digitalisering på uppdrag av landsting, regioner och kommuner.
Kontakter
KUNDSERVICE, FELANMÄLAN OCH SUPPORT
Tel:0771 - 25 10 10Om
Om Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, och har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. De digitala lösningarna används av invånare samt anställda och beslutsfattare inom regioner och kommuner.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
Ineras styrelse utser Patrik Sundström till ordinarie vd20.12.2023 10:07:13 CET | Pressmeddelande
Inera meddelar idag att bolagets styrelse utsett Patrik Sundström till vd. Patrik Sundström har sedan juni 2023 varit tillförordnad vd.
Ny tillförordnad vd för Inera7.6.2023 15:14:53 CEST | Pressmeddelande
Peter Arrhenius lämnar Inera och Patrik Sundström blir ny tillförordnad vd.
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum