Patric Hamsch blir ny chef på Sportbladet

Aftonbladet värvar Patric Hamsch till ny chef för Sportbladet. Han kommer närmast från SVT och rollen som nyhets- och digitalchef för SVT Sport. ”Patrics breda erfarenhet från rörlig bild och redaktionell- och strategisk utveckling öppnar för nya möjligheter när Sportbladet nu tar nästa steg mot en ännu större affär och position”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Sportbladet är Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. När den rosa tidningen nu tar nästa steg för att förstärka affären och positionen blir det under Patric Hamsch ledning.

– Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé. Patric har i många år haft olika ledarroller och har jobbat med både nyheter och sport på SVT.  Hans breda erfarenhet från rörlig bild och redaktionell- och strategisk utveckling öppnar nya möjligheter för oss. Jag ser fram emot att han tillsammans med redaktionen nu ska lyfta Sportbladet till nästa nivå, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.

Patric Hamsch tillträder den 1 december:

– Det ska bli en ära att få leda landets främsta sportredaktion där flera av Sveriges allra bästa journalister jobbar. Och att få göra det i en tid när journalistiken utmanas och kampen om läsarnas tid är stenhård känns både utmanande, svårt och riktigt, riktigt roligt, säger Patric Hamsch.

Han beskriver jobbet som chef för Sportbladet som en dröm som nu går i uppfyllelse.

– Som ung kille i Luleå imponerades jag av Aftonbladets journalister och kvällstidningens tunga avslöjanden. Det fick mig att längta efter att själv få avslöja nyheter, dra fram engagerande berättelser och skriva vassa reportage. Nu när jag faktiskt blir en del av Aftonbladet är det en häftig känsla, säger han.

Stora avslöjanden och starka berättelser kommer att fortsätta vara en viktig drivkraft för Patric Hamsch:

– Sportbladets position är unik. För att utveckla den och affären ska vi fortsätta ha viktiga avslöjanden och starka berättelser, vi måste också ha de stora snackisarna och den bästa fördjupande journalistiken.

I augusti rekryterade Sportbladet också Katarina Koritz som affärschef med uppdrag att driva den kommersiella utvecklingen inom Sportbladet.

Patric Hamsch, tillträdande sportchef på Aftonbladet. Tel: 070-945 38 70.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Michael Poromaa, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se

Aftonbladet värvar Patric Hamsch till ny chef för Sportbladet.

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.