Schibsted

Patric Hamsch blir ny chef på Sportbladet

Dela
Aftonbladet värvar Patric Hamsch till ny chef för Sportbladet. Han kommer närmast från SVT och rollen som nyhets- och digitalchef för SVT Sport. ”Patrics breda erfarenhet från rörlig bild och redaktionell- och strategisk utveckling öppnar för nya möjligheter när Sportbladet nu tar nästa steg mot en ännu större affär och position”, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé.
Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé.

Sportbladet är Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. När den rosa tidningen nu tar nästa steg för att förstärka affären och positionen blir det under Patric Hamsch ledning. 

– Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé. Patric har i många år haft olika ledarroller och har jobbat med både nyheter och sport på SVT.  Hans breda erfarenhet från rörlig bild och redaktionell- och strategisk utveckling öppnar nya möjligheter för oss. Jag ser fram emot att han tillsammans med redaktionen nu ska lyfta Sportbladet till nästa nivå, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson. 

Patric Hamsch tillträder den 1 december:

– Det ska bli en ära att få leda landets främsta sportredaktion där flera av Sveriges allra bästa journalister jobbar. Och att få göra det i en tid när journalistiken utmanas och kampen om läsarnas tid är stenhård känns både utmanande, svårt och riktigt, riktigt roligt, säger Patric Hamsch.

Han beskriver jobbet som chef för Sportbladet som en dröm som nu går i uppfyllelse.

– Som ung kille i Luleå imponerades jag av Aftonbladets journalister och kvällstidningens tunga avslöjanden. Det fick mig att längta efter att själv få avslöja nyheter, dra fram engagerande berättelser och skriva vassa reportage. Nu när jag faktiskt blir en del av Aftonbladet är det en häftig känsla, säger han.

Stora avslöjanden och starka berättelser kommer att fortsätta vara en viktig drivkraft för Patric Hamsch:

– Sportbladets position är unik. För att utveckla den och affären ska vi fortsätta ha viktiga avslöjanden och starka berättelser, vi måste också ha de stora snackisarna och den bästa fördjupande journalistiken.  

I augusti rekryterade Sportbladet också Katarina Koritz som affärschef med uppdrag att driva den kommersiella utvecklingen inom Sportbladet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patric Hamsch, tillträdande sportchef på Aftonbladet. Tel: 070-945 38 70.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Michael Poromaa, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé.
Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé.
Ladda ned bild
Aftonbladet värvar Patric Hamsch till ny chef för Sportbladet.
Aftonbladet värvar Patric Hamsch till ny chef för Sportbladet.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye