Patric Hamsch blir ny chef på Sportbladet
Sportbladet är Sveriges största sportdestination med över en miljon läsare varje dag. När den rosa tidningen nu tar nästa steg för att förstärka affären och positionen blir det under Patric Hamsch ledning.
– Med Patric Hamsch får Sportbladet en erfaren ledare med en tydlig journalistik idé. Patric har i många år haft olika ledarroller och har jobbat med både nyheter och sport på SVT. Hans breda erfarenhet från rörlig bild och redaktionell- och strategisk utveckling öppnar nya möjligheter för oss. Jag ser fram emot att han tillsammans med redaktionen nu ska lyfta Sportbladet till nästa nivå, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Patric Hamsch tillträder den 1 december:
– Det ska bli en ära att få leda landets främsta sportredaktion där flera av Sveriges allra bästa journalister jobbar. Och att få göra det i en tid när journalistiken utmanas och kampen om läsarnas tid är stenhård känns både utmanande, svårt och riktigt, riktigt roligt, säger Patric Hamsch.
Han beskriver jobbet som chef för Sportbladet som en dröm som nu går i uppfyllelse.
– Som ung kille i Luleå imponerades jag av Aftonbladets journalister och kvällstidningens tunga avslöjanden. Det fick mig att längta efter att själv få avslöja nyheter, dra fram engagerande berättelser och skriva vassa reportage. Nu när jag faktiskt blir en del av Aftonbladet är det en häftig känsla, säger han.
Stora avslöjanden och starka berättelser kommer att fortsätta vara en viktig drivkraft för Patric Hamsch:
– Sportbladets position är unik. För att utveckla den och affären ska vi fortsätta ha viktiga avslöjanden och starka berättelser, vi måste också ha de stora snackisarna och den bästa fördjupande journalistiken.
I augusti rekryterade Sportbladet också Katarina Koritz som affärschef med uppdrag att driva den kommersiella utvecklingen inom Sportbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patric Hamsch, tillträdande sportchef på Aftonbladet. Tel: 070-945 38 70.
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Michael Poromaa, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-579 23 62. E-post: michael.poromaa@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum