Patric Hamsch lämnar Sportbladet
Patric Hamsch rekryterades hösten 2019. Efter ett knappt år har han fattat beslut att lämna positionen. Orsaken är familjeskäl och Patric Hamsch har klart med en ny tjänst i hemorten Karlstad.
– Det var ett väldigt, väldigt tufft beslut. Det här var och är ett drömjobb för mig, men min familj måste gå före, säger Patric Hamsch.
Sportbladet har det senaste året utvecklats både redaktionellt och strategiskt. Gapet till närmaste konkurrenten SportExpressen har växt och satsningen på livesport utvecklas hela tiden. Trots en global pandemi som inneburit att idrottsvärldens förutsättningar förändrats i grunden har 2020 varit ett starkt år för Sportbladet.
– Sportbladet har under Patrics ledning tagit stora steg med journalistiken. Tillsammans har hela redaktionen skapat en ny och tydlig väg framåt. Det är tråkigt att Patric slutar men jag är trygg med att Sportbladet och dess ledning kommer att fortsätta utveckla Sveriges största sportsajt och tidning, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
En av de strategiska satsningar som gjorts under året är att säkra rättigheterna till Damallsvenskan och Sportbladets fokus riktas just nu mot den stora galan “Damallsvenskans bästa” söndagen den 22 november.
– Vi har ett otroligt spännande sportår framför oss och redaktionen är redo att ta sig an 2021, säger Lena K Samuelsson.
Patric Hamsch slutar senast i februari 2021. Rekryteringen av ny sportchef har inletts.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Patric Hamsch, sportchef på Aftonbladet. Tel: 070-945 38 70. E-post: patric.hamsch@aftonbladet.se
Karin Schmidt, redaktionschef, Aftonbladet. Tel: 070-162 24 59 E-post: karin.schmidt@aftonbladet.se
Eric Rosén, biträdande redaktör, Aftonbladet. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum