Patricia Strenius uttagen till OS

Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) har tagit ut Patricia Strenius till OS i Tokyo.

SOK offentliggjorde under måndagen ytterligare sex namn till den svenska OS-truppen. Ett av dem var tyngdlyftaren Patricia Strenius som kvalificerat sig som en av 14 lyftare i 76 kg-klassen.

– Det är först nu när det blir officiellt som det känns verkligt. Jag är jätteglad. Ett av målen vi satt upp var att ta oss till OS och nu när det blir så känns det superstort, säger Patricia Strenius och fortsätter:

– Men vi är inte klara än. Vi ska åka dit och tävla och för att vara nöjd vill jag få till ett bra resultat på själva tävlingen.

31-åriga Patricia Strenius har tagit EM-guld i 69 kg 2018 och EM-brons i 76 kg 2019. I Tokyo, som blir hennes första OS, tävlar hon den 1 augusti.

– Det som väntar nu är en bra träningsperiod de veckorna som är kvar till OS och jag ska samla energi och komma in i tävlingsmode. Om jag lyfter som jag ska kan jag få till en bra placering på OS. Först och främst topp 8 som varit ett krav från SOK att kunna konkurrera om. Men för mig är topp 5 lite av en drömgräns som samtidigt känns realistisk att kunna nå, avslutar Patricia Strenius.

Den svenska OS-truppen består nu av 92 namngivna idrottare plus icke namngivna i fotboll och ridsport.

Patricia Strenius

Född: 23 november 1989, Karlskrona