Patrick Joyce ny chefekonom på Almega

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

- Jag ser mycket fram emot att arbeta för Almega. Det är främst tjänsteföretagen som driver förnyelsen av svenskt näringsliv och skapar framtidens arbeten. Den största utmaningen för tjänsteföretagen idag är att hitta tillräckligt med kunnig arbetskraft. Därför behövs politiska reformer för att stärka kompetensförsörjningen och göra arbetsmarknaden mer flexibel säger Patrick Joyce.

I rollen som chefekonom kommer Patrick att arbeta med ekonomiska analyser, bland annat ansvara för Almegas tjänsteindikator, som är en kvartalsbaserad konjunkturindikator, som belyser utvecklingen i den privata tjänstesektorn. Det innebär att fortsätta arbetet med att sprida kunskap om tjänstesektorn och dess viktiga roll för jobb och tillväxt i Sverige.

-  Vi är mycket glada över att ha rekryterat Patrick Joyce som ny chefekonom. Patrick har en utomordentligt gedigen kunskap och erfarenhet av forskning, politik och näringsliv. Han blir ett viktigt tillskott i Almegas arbete med att stärka vår ekonomiska analys, säger Andreas Åström, chef Påverkan och kommunikation.

Patrick tillträder den 11 februari.

Bakgrund

Patrick Joyce är Filosofie Licentiat vid Uppsala Universitet. Patrick har en bakgrund som sekreterare i Finansdepartementets långtidsutredningar, utredningschef vid riksdagens revisorer, samordnare för ekonomisk politik, skattepolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Statsrådsberedningen samt varit expert för arbetsmarknadsfrågor, näringspolitik och skatter på Liberalernas riksdagskansli. Patrick har även skrivit forskningsrapporter om integration av flyktingar för Delegationen för Migrationsstudier (Delmi) och Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi (ESO) vid Finansdepartementet.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-7627040

Osund offentlig konkurrens hämmar tjänstesektorn28.2.2019 08:26:16 CETPressmeddelande

Många företag, inte minst inom tjänstesektorn, drabbas av osund konkurrens när kommuner, landsting och stat säljer varor och tjänster på den öppna marknaden. För att undersöka saken närmare har Almega genomfört en undersökning bland 323 medlemsföretag i olika branscher inom tjänstesektorn. Resultatet visar att två av tre (66,7 %) av de tjänsteföretag som medverkat i undersökningen upplever eller har upplevt osund konkurrens från det offentliga. Nära 85 procent av de tjänsteföretag som upplever osund konkurrens menar att deras intäkter har minskat på grund av den offentliga aktörens agerande.

Arbetsmarknadsutredningen en viktig pusselbit för reformeringen av Arbetsförmedlingen29.1.2019 22:00:02 CETPressmeddelande

Arbetsmarknadsutredningen är ett viktigt bidrag till arbetet med att reformera Arbetsförmedlingen. Reformen är nödvändig och Almega välkomnar därför att den överenskommelsen som slutits mellan regeringen, Liberalerna och Centerpartiet, och som ligger till grund för regeringsbildningen, även omfattar en reformering av Arbetsförmedlingen. En samsyn i Sveriges riksdag om vikten av förändring ökar förutsättningarna för att en renodlad myndighetsroll för Arbetsförmedlingen, medan privata aktörer ansvarar för att förmedla jobb och utbilda arbetssökande, blir verklighet.

Stora delar av Arbetsförmedlingen kan konkurrensutsättas22.1.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

En Arbetsförmedling som trots ökade resurser, tillgång till arbetslösa som söker arbetstillfällen och företag som just nu skriker efter arbetskraft, inte lyckas förbättra utan tvärtom försämrar jobbchansen för de som är arbetslösa måste reformeras i grunden. I Almegas rapport ”Reformerad Arbetsförmedling – Almegas slutbetänkande för stärkt kompetensförsörjning” beskrivs hur Arbetsförmedlingen måste reformeras för att både myndigheten och den förda politiken ska leverera goda resultat, ha hög kostnadseffektivitet och kunna hjälpa såväl arbetslösa som arbetsgivare med de utmaningar de står inför.