Patrik Eidfelt ny förbundsdirektör för Kompetensföretagen

Patrik Eidfelt är ny förbundsdirektör för Kompetensföretagen. Patrik kommer senast från rollen som enhetschef på Arbetsgivarservice och förhandlingschef på Almega Tjänsteföretagen.

- Jag ser mycket fram emot att få driva Kompetensföretagens frågor. Våra medlemmar har under flera decennier utvecklat nya kompetenslösningar inom ramen för den svenska modellen så att alla konsulter idag har kollektivavtal, försäkringar och tjänstepension. Vi fyller en mycket viktig roll på arbetsmarknaden för företagens kompetensförsörjning och för medarbetare som vill arbeta mer flexibelt, säger Patrik Eidfelt.

Kompetensföretagen är ett av sju förbund inom Almega. Patrik är jurist och kommer närmast från rollen som enhetschef inom Arbetsgivarservice, där han ansvarat för en av Almegas tre förhandlingsenheter, och som förhandlingschef på Almega Tjänsteföretagen. Patrik har lång erfarenhet av att leda kompetenta team, förhandla kollektivavtal och utvecklande partsarbeten.

- Patriks dokumenterade expertis och erfarenhet av förhandlingsfrågor kommer att bli en stor tillgång för medlemmarna. Han har förmågan att driva viktiga frågor för att stärka och utveckla branschen och vårt bidrag till samhällsnyttan, säger Eva Domanders styrelseordförande Kompetensföretagen.

Idag är cirka 2 procent av Sveriges arbetsföra befolkning anställda i ett av Kompetensföretagens  medlemsföretag och cirka 93 000 personer är helårsanställda. De drygt 660 auktoriserade medlemmarna representerar cirka 70 procent av hela branschen.

- Medlemsföretagen i Kompetensföretagen spelar en allt viktigare roll på dagens arbetsmarknad och i dagens samhälle. Varje år sysselsätter kompetensföretag
260 000 människor, varav hela 60 000 är födda utanför Sverige. Samtidigt hjälper företagen sina kunder att kunna bli och förbli flexibla och effektiva, och därmed skapa konkurrenskraft och tillväxt i Sverige. Som ny förbundsdirektör för Kompetensföretagen kommer Patrik Eidfeldt att fortsätta förbundets viktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för kompetensföretag så att de kan växa och anställa och bidra till en öppnare och mer inkluderande arbetsmarknad, säger Anna Karin Hatt, VD Almega.

Patrik tillträdde som förbundsdirektör den 10 juni 2019.

Almega erbjuder 200 jobb under Järvaveckan12.6.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Kompetenskrisen utmanar tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. För att rekrytera nya medarbetare och förbättra integrationen kommer medlemsföretag från Kompetensföretagen, Almega Serviceföretagen och Fastighetsarbetsgivarna att närvara under Järvaveckan och erbjuda totalt 200 jobb.

Almega på Järvaveckan: Så får ännu fler Järvabor jobb11.6.2019 09:15:00 CESTPressinbjudan

Kompetenskrisen utmanar den privata tjänstesektorn. Företagen hittar inte personal att anställa. Bara med hjälp av en bättre fungerande integration kan fler nyanlända och utrikes födda få jobb. Almega deltar på Järvaveckan för att visa att privata tjänstesektorn är Sveriges ledande integrationsmotor. Tiotalet medlemsföretag från Kompetensföretagen och Almega Tjänsteförbunden kommer att rekrytera personal under Järvaveckan.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:10:31 CESTPressmeddelande

Thomas Erséus blir ny VD för Almega och ny förbundsdirektör för Almega Tjänsteförbunden. Han har en gedigen bakgrund från flera olika delar av tjänstesektorn, bland andra konsult-, IT- och fastighetsbranschen. Efter över trettio år i näringslivet, varav 25 år som VD, kommer han nu att axla rollen som VD för arbetsgivarorganisationen Almega. Thomas kommer närmast från rollen som Chief Real Estate Officer på Ericsson AB.

Thomas Erséus blir ny VD för Almega3.6.2019 14:04:17 CESTPressmeddelande