Pausa alla försäljningar av stadens lokaler som gäller Internationella engelska skolan

Skolinspektionen har under de senaste åtta månaderna försökt utreda vilka som äger Internationella engelska skolan, för att kunna bedöma ägarens lämplighet utifrån den nya lagstiftningen. Men trots att utredningen pågått under en lång tid har man ännu inte lyckats identifiera vilka de utländska huvudägarna är. Vänsterpartiet föreslår därför att Stockholms stad genast pausar alla affärsupplägg och planerade försäljningar av stadens lokaler som i någon form inbegriper IES, i avvaktan på att Skolinspektionens granskning slutförs.

- Vi kan inte annat än anta att den komplicerade ägarstrukturen är avsedd att försvåra den granskning som behöver genomföras, och vi saknar förtroende för en aktör som vägrar att bidra till Skolinspektionens utredning av ägarnas lämplighet. Det är ett agerande som borde göra dem omöjliga som skolföretag och ett skäl till att alla planer på att göra affärer där de är en part omgående pausas, säger Tina Kratz (V), ledamot i utbildningsnämnden.

Det är den blågröna majoriteten i Stockholm som planerar för försäljningar där IES är inblandade, bland annat ingår att IES får en nybyggd skolfastighet i försäljningen av Brännkyrkahallen. Majoriteten försvarar agerandet med att det sänker stadens låneskuld att sälja ut offentliga verksamheter till privata aktörer där kommunen sedan hyr in sig.

- Det råder ingen tvekan om att det blir dyrare på sikt att sälja och sedan hyra in sig i lokaler igen. Att det dessutom handlar om försäljningar som premierar ett skolföretag som har oklara ägare gör saken ännu värre, säger Tina Kratz.

Fakta: I en färsk rapport ”Att äga eller hyra sina verksamhetslokaler – hur ser kalkylerna ut i kommunsektorn” från Kommuninvest framkommer att det finns tydliga ekonomiska motiv för kommuner att äga sina samhällsfastigheter jämfört med att hyra sett i ett 25-årsperspektiv. Det framgår också i rapporten att en argumentering för hyr-lösningar i kontexten av kommunsektorns växande låneskuld som ett sätt att avlasta balansräkningen och minska skuldbördan är en ytterst svag argumentation.

Vänsterpartiet är Stockholms stads tredje största parti med 15,4 %. Tillsammans med Miljöpartiet och Socialdemokraterna utgör vi det rödgröna styret i Stockholms stad. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.