Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Paviljongen för alla som är nyfikna på Göteborgs 400-årsjubileum 2021

Hur vill du att Göteborgs officiella jubileumslåt ska låta? Och känner du till allt som händer kring 400-årsjubileet? Under Gothenburg Culture Festival 6–10 augusti bjuds alla som vill veta mer, uppleva och samtala om jubileet in till Jubileumspaviljongen.

Foto: Markus Holm

Göteborgs 400-årsjubileum 2021 närmar sig med stormsteg. Arbetet med jubileet har varit igång i flera år och flera jubileumssatsningar pågår för fullt.
– Vi vet att många Göteborgare är intresserade och vill veta mer om allt som händer och ska hända under 400-årsjubileet. I paviljongen kan alla ta del av och prata mer om jubileet och stadens utveckling, säger Therese Brusberg, chef för Göteborgs 400-årsjubileum 2021 på Göteborg & Co.

Programmet i paviljongen under veckan är fullt av spännande punkter för de som är nyfikna på att veta mer om jubileumssatsningarna, vad de betyder för staden och vad som kommer hända under jubileumsåret 2021.

Tävling om jubileumslåt

Torsdag 8 augusti presenteras en tävling för att hitta den officiella jubileumslåten, tillsammans med Brewhouse Awards.
– Självklart ska vi ha en ny Göteborgslåt till jubileet! Vi och juryn tycker att det ska bli väldigt roligt att höra var och ens hyllning till vårt kära Göteborg och hur hon låter idag. Första september öppnar vi tävlingen. Då är alla, både professionella musiker och nya förmågor välkomna med sina låtar, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021 på Göteborg & Co.

Andra programpunkter fokuserar på stadens historia, till exempel med en interaktiv VR-promenad i 1600-talets Göteborg. Dessutom bjuds barn och vuxna in till en dialog med företrädare för stadens verksamheter.

Jubileumspaviljongen hittas i Bältespännarparken 6–10 augusti.

Här hittar du mer information om programmet i paviljongen >>

mia.samuelsson@goteborg.com, 0707-80 00 97

Foto: Markus Holm

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

P3 Guld-galan 2020 till Göteborg och Partille Arena28.10.2019 09:16:54 CETPressmeddelande

Den 18:e P3 Guld-galan kommer äga rum den 18 januari i Partille arena i Göteborg. Det blir P3-profilen, skådespelaren och komikern Kodjo Akolor som programleder P3 Guld 2020. Han kommer guida publiken, lyssnarna och tittarna genom en kväll fylld av prisutdelningar och liveframträdanden, som både summerar musikåret 2019 och blickar framåt in i det nya året. Idag presenteras också den första artisten som är klar för galan; Victor Leksell.