Peckas Naturodlingar planerar att växa

I början av året gjorde fisk- och grönsaksodlingsbolaget Peckas Naturodlingar AB en nyemission för att ta in mer kapital. Målet är att med de pengarna sälja kretsloppsodlingssystemet utomlands för att få i gång ekonomin i företaget.

Peckas Naturodlingar AB, tomater. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

Pecka Nygård, grundare till Peckas Naturodlingar, har sedan nittiotalet arbetat med ett system av kretsodlingar. Här odlas regnbågslax och tomater i ett kretslopp som är vatten- och gödselsnålt.

Jag har hela tiden varit övertygad om att det fungerar. Det gällde bara att få någon som trodde på det”, säger han.

Peckas Naturodlingars vd Elena Petukhovskaya berättar att laxarnas avföring används som gödsel till tomatplantorna och att rent vatten sedan leds tillbaka till fiskarna i ett system som kallas akvaponik.

”Akvaponik är ett kretsloppssystem som sköter sig själv”, säger hon.

Förra året hade Peckas Naturodlingar en förlust på 14 miljoner kronor men nästan tredubblat omsättningen. Till 2022 hoppas bolaget ha uppnått sin fulla kapacitet med produktion på 500 ton tomater och 60 ton fisk. Redan nu omfattar naturodlingen 12 000 kvadratmeter.

Peckas Naturodlingar AB har varit börsnoterade sedan 2017 och aktien har främst uppvisat en negativ trend sedan dess.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, alla våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Så kan ekonomin bli efter coronakrisen3.4.2020 15:20:18 CESTBlogginlägg

SUSANNE ARVIDSSON, docent i företagsekonomi vid Lunds universitet, beskriver tiden vi befinner oss i som "surrealistisk" och med "oerhört mycket osäkerhet och risk". Krisen kommer att skapa bestående beteendeförändringar och det gör att det inom näringslivet nu krävs förmåga till nytänkande, menar hon. ”Vi kan inte bara ställa om mot hållbarhet utan vi måste också fundera på vad vi har för kunnande och färdigheter som i stället kan utnyttjas till att producera något som i dag efterfrågas.”