Pedagogisk succémetod fortsätter spridas internationellt

Att rättigheterna till ett läromedel säljs till länder utanför Norden hör inte till vanligheterna. Men Micke Hermanssons pedagogiska koncept Grej of the Day har tidigare sålts inte bara till Norge utan även till Nederländerna. Nu når metoden även Frankrike, och blir med det tillgänglig på ett världsspråk.

Micke Hermansson undervisar en Grej of the Day.

Grej of the Day bygger på mikrolektioner som ska skapa lust och nyfikenhet kring lärande. På en sådan mikrolektion presenteras dagens grej bland annat med ledtrådar eller fakta som går att samtala kring. Syftet är att presentera kunskap på ett roligare och mer spännande sätt.

Sedan starten för drygt tio år sedan har Grej of the Day vuxit och blivit en stor succé runt om i Sveriges klassrum.

– Konceptet Grej of the Day är unikt, det bygger på sådant som triggar inlärning och minne, säger Micke Hermansson. Ledtråden gör eleven nyfiken och det korta formatet och återberättarfasen gör att kunskapen sätter sig.

– Det är heller inte skapat för en specifik läroplan, men går däremot att anpassa efter en. Och det går ju tydligen också att anpassa till de flesta länder, säger Micke Hermansson.

Micke Hermansson är utbildad mellanstadielärare med 30 år i yrket. Han har använt sig av metoden Grej of the Day sedan hösten 2009 och  utnämndes 2015 till Årets lärare av Handelskammaren. Han har även föreläst om sitt koncept internationellt, i länder som Australien, Turkiet och Finland.

Läs mer om Grej of the Day

Micke Hermansson undervisar en Grej of the Day.
Grej of the day – omslag
Bild på Micke Hermansson

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.

De har skrivit nytt standardverk för byggbranschen11.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det har länge saknats en heltäckande lärobok som följer hela byggprocessen, ansåg lärare och forskare i byggproduktion som för mer än tio år bestämde sig för att ändra på den saken. Nu är resultatet helt klart: bokserien Byggledning omfattar 2000 sidor och ett omfattande digitalt material. Innehållet vänder sig till ingenjörsstudenter och är även tänkt att fungera som handbok till yrkesverksamma.

När samhället är förälder – hur kan vi förbättra arbetet med placerade barn24.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

För att stärka barns rättigheter implementerades barnkonventionen i svensk lag år 2020. Trots detta finns en stor kritik mot hur placerade barn behandlas. Samtidigt finns ett arbetsmiljöproblem där personalen behöver stöd för att kunna hjälpa barnen på rätt sätt. Annelie Karlsson, specialpedagog och Jennie Linde, pedagog, har skrivit boken När samhället är förälder - Stöd och pedagogik i arbetet med placerade barn (Studentlitteratur, 2021) där de metoder som presenteras går helt i linje med barnkonventionen. Författarna har båda lång erfarenhet av att möta barn och unga i svåra situationer.