Pedagogisk succémetod fortsätter spridas internationellt
Grej of the Day bygger på mikrolektioner som ska skapa lust och nyfikenhet kring lärande. På en sådan mikrolektion presenteras dagens grej bland annat med ledtrådar eller fakta som går att samtala kring. Syftet är att presentera kunskap på ett roligare och mer spännande sätt.
Sedan starten för drygt tio år sedan har Grej of the Day vuxit och blivit en stor succé runt om i Sveriges klassrum.
– Konceptet Grej of the Day är unikt, det bygger på sådant som triggar inlärning och minne, säger Micke Hermansson. Ledtråden gör eleven nyfiken och det korta formatet och återberättarfasen gör att kunskapen sätter sig.
– Det är heller inte skapat för en specifik läroplan, men går däremot att anpassa efter en. Och det går ju tydligen också att anpassa till de flesta länder, säger Micke Hermansson.
Micke Hermansson är utbildad mellanstadielärare med 30 år i yrket. Han har använt sig av metoden Grej of the Day sedan hösten 2009 och utnämndes 2015 till Årets lärare av Handelskammaren. Han har även föreläst om sitt koncept internationellt, i länder som Australien, Turkiet och Finland.
Nyckelord
Kontakter
Micke HermanssonFörfattare och föreläsare
Tel:0703371558https://mickehermansson.wixsite.com/mickehermanssonBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.
Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring" utsedd till Årets Marknadsföringsbok 202323.11.2023 08:47:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Annelie Fredrikssons "Digital Marknadsföring", utgiven av Studentlitteratur, till Årets Marknadsföringsbok 2023. Boken beskriver på ett förtjänstfullt sätt hur en organisation kan förhålla sig till den digitala marknaden.
Professor i matematik tar emot Läromedelsförfattarnas pris4.10.2023 14:18:02 CEST | Pressmeddelande
Läromedelsförfattarnas särskilda pris 2023 går till Andreas Ryve, professor i matematikdidaktik på Mälardalens universitet och en av författarna till läromedlet Rik matematik.
Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande
För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.
Studentlitteratur förvärvar Bokförlaget Hedvig13.3.2023 11:44:51 CET | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Bokförlaget Hedvig, ett förlag med omfattande utgivning inom lättläst.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum