Peder Fredricson blir Årets skåning 2021

Ryttaren Peder Fredricson får utnämningen Årets skåning 2021 av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag och Kvällsposten. OS-guld, OS-silver och EM-brons. Det är facit för ryttaren Peder Fredricson – bara under 2021.
Peder Fredricson med sina medaljer från OS i Tokyo.
Foto: Christoffer Borg Mattisson/BILDBYRÅN
Peder Fredricson med sina medaljer från OS i Tokyo. Foto: Christoffer Borg Mattisson/BILDBYRÅN

Peder Fredricson, 49, levde sina första år utanför Uppsala. Som tioåring flyttade han till Flyinge i Eslövs kommun. Nu bor han på, och driver, Grevlundagården på Österlen.

Han blev den yngsta ryttaren någonsin att delta i OS när han som 20-åring deltog i fälttävlan i Barcelona 1992. Sedan dess har det blivit många mästerskap – och flera utmärkelser. OS-medaljer, Jerringpris och EM-medaljer. Han sätter minst sagt ridsporten i Skåne på kartan.

Kvällspostens läsare och de som följer Stiftelsen Skåneländska flaggans dag har röstat fram vinnaren.

– Läsarnas vilja var tydlig: det är Peder Fredricsons år i år! Det känns bra att få uppmärksamma Peder som gjort så stort avtryck både i och utanför ridsportsvärlden, säger Maria Rydhagen, Kvällspostens chefredaktör.

Årets skåning-utmärkelsen har delats ut av Stiftelsen Skåneländska flaggans dag sedan 1967, de senaste tolv åren i samarbete med Kvällsposten. Bland tidigare vinnare finns Nisse Hellberg (2020), Tina Nordström (2002) och Anne Lundberg (2009). Traditionellt uppmärksammas pristagaren i samband med flaggdagen som infaller den tredje söndagen i juli. I år firas vinnaren under Skånefestivalen i Hjärups Jakriborg 17-18 september. Vinnaren får en skånsk flagga och ett diplom, skapat av konstnären Harriet Ståhlberg. Dessutom hängs ett porträtt upp på Malmö Airport i Sturup.

– Jag vill tacka Kvällspostens läsare för ett utmärkt val detta år! Peder Fredricson har varit på topp i många år och hans gärning har krönts av OS-medaljerna i Tokyo, säger Göran Hansson, ordförande i Stiftelsen Skåneländska flaggans dag.

Maria Rydhagen, chefredaktör Kvällsposten, maria.rydhagen@kvp.se

Peder Fredricson med sina medaljer från OS i Tokyo.
Foto: Christoffer Borg Mattisson/BILDBYRÅN