Pengar att hämta i upphandlingar för sargad svensk kollektivtrafik
-Det borde vara ett välkommet besked för Sveriges regioner i vilka många nu oroar sig för sämre ekonomi bland annat till följd av kraftigt minskade biljettintäkter under pandemin, kommentarer Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Upphandlingsmyndigheten skriver på sin webbplats ”Genom att uttrycka verksamhetens behov, i form av önskade funktioner, möjliggör att få förslag på olika lösningar. Dessa lösningar kan ge positiva effekter såsom besparingar, bättre kvalitet och ökad effektivitet samt en bättre konkurrens.” Funktionella krav är grunden för de branschgemensamma rekommendationerna som parterna i den svenska kollektivtrafiken enats om inom ramen för arbetet i Kollektivtrafikens Avtalskommitté. I rapporten ”I skuggan av en pandemi” har Sveriges Bussföretag följt upp hur väl vägledningar och rekommendationer från Kollektivtrafikens Avtalskommitté används i de offentliga upphandlingar av linjebusstrafik som gjordes 2020 av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter, RKM.
Syftet med att standardisera de bussar som upphandlas för trafik i regional kollektivtrafik är att öka likheten kring bussens utformning över hela landet och därmed sänka kollektivtrafikens samlade kostnader. Målet är att en buss som uppfyller de branschgemensamma rekommendationerna ska bli accepterad och fungera lika bra i hela Sverige oavsett RKM och avtalsområde, vilket ger bussen en ekonomisk livslängd i nivå med bussens tekniska livslängd. Sveriges Bussföretags, Svensk Kollektivtrafiks och de nordiska huvudstädernas kollektivtrafikorganisationer samt branschorganisationerna i Norges rekommendationer kring utformningen av de bussar som ska användas i regional kollektivtrafik finns i dokumentet Bus Nordic. Sveriges Bussföretags färska rapport visar att i Bus Nordic följts till endast 7,6 procent i de upphandlingar som gjordes 2020. Samtidigt visar rapporten att branschens indexrekommendationer följts till 100 procent.
–Utvecklingen mot allt större följsamhet för index visar att det går att nå samsyn i villkoren för den offentligt upphandlade busstrafiken. När tidningen Dagens Samhälle i maj listade svensk offentlig sektors 20 största leverantörer, fanns tre av våra medlemsföretag med i toppen. Upphandlad busstrafik representerar stora värden och genom funktionella krav och följsamhet gentemot branschens rekommendationer kan vi tillsammans nyttja de resurser som satsas i busstrafiken så vi får mer kollektivtrafik för pengarna. Viktigt när vi nu ska nystarta kollektivtrafiken efter pandemin, avslutar Anna Grönlund.
Ladda ner rapporten som bifogad pdf.
För vidare information, kontakta Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag anna.gronlund@transportforetagen.se tel. +46 70 612 71 74
Kontakter
Ebba FredinPressansvarig
Tel:08-762 71 20Tel:0730-44 71 20ebba.fredin@transportforetagen.seBilder
Dokument
Om
Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen. Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland14.3.2024 09:37:19 CET | Pressmeddelande
EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 202313.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten28.2.2024 10:31:36 CET | Pressmeddelande
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum