Pensionärer lär om integration

”Inte vi och dom, utan alla” - så heter PRO:s senaste kursmaterial. I samarbete med ABF startar nu utbildningar för pensionärer i hela landet om migration och integration. Redan 2015 beslutade PRO:s kongress att organisationen ska arbeta mer aktivt med dessa frågor.

PRO Internationell i Linköping FOTO: Anneli Nygårds

-      Vi tror att kunskap är ett viktigt redskap för att bekämpa fördomar och intolerans, säger Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

-      Förhoppningen är att kursmaterialet ska öka kunskaperna om de mekanismer som ligger bakom främlingsfientlighet och rasism.

Välkommen till vår presentation måndagen den 1 oktober kl 10:30, ABF Huddinges kultur- och bildningscenter i Vårby gård.

10:30 Inledning av PRO:s förbundssekreterare Johanna Hållén och Stefan Svensson bitr förbundssekreterare, ABF. Information om ABF:s kultur- och bildningscenter, Natte Högberg.

10:40 Sammanfattande beskrivning av bokens innehåll av dess författare Charles Westin, ordförande tidningen Expo.

11:10 Internationella äldredagen 1 oktober, PRO:s ordförande Christina Tallberg.

11:15 Om källkritik. Vem kan man lita på? Dennys Bello.

11:45 Adnan Can, verksamhetsansvarig för samarbetet med etnokulturella föreningar i Södertälje, inom ABF Södertälje-Nykvarn. Om erfarenheter från ABF och PRO i Södertälje när det gäller att engagera pensionärer med utomsvensk bakgrund.

12:10 PRO Internationell i Linköping, ”så jobbar vi”. Ulla Kardell, ordförande.

12:30 Paneldiskussion: Vad är nyckeln till en lyckad integration? Vilken roll har folkbildningen och civilsamhället för en bra integration och tolerans? Medverkande: Adnan Can, ABF Södertälje-Nykvarn, Hani Shabanpour, verksamhetsansvarig Integration, dag ett-kurser, ABF Örebro, Nadira Bayoumi och Riyad Muhsin, PRO Internationell samt Charles Westin, ordförande tidningen Expo.

13:15 Kaffe och smörgås.

Sten Söderberg, pressekreterare, PRO, tel:08-701 6710, e-post: sten.soderberg@pro.se

PRO Internationell i Linköping FOTO: Anneli Nygårds

"Glädjande att politikerna ser bortom sina partiers egna intressen"15.11.2018 10:26Pressmeddelande

I budgetpropositionen för 2019, som övergångsregeringen har lämnat till riksdagen idag, finns bara ett nytt förslag: att ta ytterligare ett steg för rättvis skatt för pensionärer och löntagare. PRO:s påtryckningar har lett fram till en unik överenskommelse över partigränserna. När en övergångsregering lägger fram en statsbudget ska den vara opolitisk och inte innehålla några nya förslag jämfört med föregående års budgetproposition.