Pensionärer lär om integration

”Inte vi och dom, utan alla” - så heter PRO:s senaste kursmaterial. I samarbete med ABF startar nu utbildningar för pensionärer i hela landet om migration och integration. Redan 2015 beslutade PRO:s kongress att organisationen ska arbeta mer aktivt med dessa frågor.
PRO Internationell i Linköping FOTO: Anneli Nygårds

-      Vi tror att kunskap är ett viktigt redskap för att bekämpa fördomar och intolerans, säger Christina Tallberg, ordförande i Pensionärernas Riksorganisation, PRO.

-      Förhoppningen är att kursmaterialet ska öka kunskaperna om de mekanismer som ligger bakom främlingsfientlighet och rasism.

Välkommen till vår presentation måndagen den 1 oktober kl 10:30, ABF Huddinges kultur- och bildningscenter i Vårby gård.

10:30 Inledning av PRO:s förbundssekreterare Johanna Hållén och Stefan Svensson bitr förbundssekreterare, ABF. Information om ABF:s kultur- och bildningscenter, Natte Högberg.

10:40 Sammanfattande beskrivning av bokens innehåll av dess författare Charles Westin, ordförande tidningen Expo.

11:10 Internationella äldredagen 1 oktober, PRO:s ordförande Christina Tallberg.

11:15 Om källkritik. Vem kan man lita på? Dennys Bello.

11:45 Adnan Can, verksamhetsansvarig för samarbetet med etnokulturella föreningar i Södertälje, inom ABF Södertälje-Nykvarn. Om erfarenheter från ABF och PRO i Södertälje när det gäller att engagera pensionärer med utomsvensk bakgrund.

12:10 PRO Internationell i Linköping, ”så jobbar vi”. Ulla Kardell, ordförande.

12:30 Paneldiskussion: Vad är nyckeln till en lyckad integration? Vilken roll har folkbildningen och civilsamhället för en bra integration och tolerans? Medverkande: Adnan Can, ABF Södertälje-Nykvarn, Hani Shabanpour, verksamhetsansvarig Integration, dag ett-kurser, ABF Örebro, Nadira Bayoumi och Riyad Muhsin, PRO Internationell samt Charles Westin, ordförande tidningen Expo.

13:15 Kaffe och smörgås.

Sten Söderberg, pressekreterare, PRO, tel:08-701 6710, e-post: sten.soderberg@pro.se

PRO Internationell i Linköping FOTO: Anneli Nygårds