Pensionärer löser bemanningspussel för BRF:er

Många mindre bostadsrättsföreningar har svårt att få tag i personal som kan jobba några enstaka timmar här och där. När bostadsrättsföreningen Prins Fredrik i Helsingborg behövde hjälp med trädgårdsskötsel föll valet på Veteranpoolen. - Det klickade direkt, säger Björn Eriksson, ordförande för BRF Prins Fredrik.

Foto: Rikard Thulin

- Det var lätt och smidigt. Veteranpoolen kunde snabbt presentera en veteran med rätt kunskap och erfarenhet av trädgård, säger Björn Eriksson.

Veteranpoolen hjälper idag bostadsrättsföreningar med allt från trädgårdsskötsel till fastighetsskötsel, trappstädning och snöskottning och ibland administration. Med en oregelbunden ”att göra-lista”, kanske 10 timmar i januari, 20 timmar i maj och ingenting i februari, kan det vara svårt att hitta kunnig personal med kort varsel. Veteranerna är tillgängliga året om och rycker in med när det behövs extra resurser på heltid, deltid eller någon timme här och där.

Det var veteranen Eva-Carin som introducerades för Björn och uppdraget passade henne utmärkt. Eva-Carin är en aktiv pensionär med många bollar i luften, hon jobbar också extra som vandringsguide i Italien och pluggar danska på universitetet.

- Att gå från heltid till att vara pensionär var ett lite för stort steg för mig, jag har för mycket energi för det. Folk tycker att jag är knäpp men jag älskar att rensa ogräs! Att få göra fint för människor som blir så glada och tacksamma på arbetet jag har lagt ner är en härlig känsla. Jag tycker verkligen att det är genuint roligt!

Den stora patriciervillan mitt i Helsingborg hyser åtta hushåll. Eva-Carin har egen nyckel och styr själv över sin tid hos bostadsrättsföreningen. Behöver hon något särskilt redskap eller verktyg som bostadsrättsföreningen inte har, meddelar hon Björn så att det finns på plats till hon ska dit.

- Hon har varit självgående från start. Det märks verkligen att Eva-Carin brinner för trädgårdsarbete och alla här i huset är så nöjda, säger Björn.

För lokala kontakter:

Malin Sand, marknad
malin.sand@veteranpoolen.se

Foto: Rikard Thulin

Veteranpoolen är ett rikstäckande bemanningsföretag med 50 kontor från Ystad i söder till Luleå i norr. Här jobbar ca 8000 ålders- och avtalspensionärer extra med allt från hushållsnära tjänster som t ex städning och barnpassning, olika hantverksuppdrag och trädgårdsskötsel till rena bemanningsuppdrag ute på företag.