Pensionärer lösningen när e-handeln peakar

Tusentals människor har varslats under coronapandemin men det finns branscher som har mer att göra än någonsin. När E-logistik – ett stort lagerhotell i Götene, behövde stärka upp, föll valet på Veteranpoolen.

Foto: Veteranpoolen

Under våren har lagret märkt av ett ökat tryck med nästan dubbelt så mycket att göra. Under april slog e-handeln i Sverige nya rekord, enligt E-barometern april, Postnord. Kristoffer Blom som är produktionschef på E-logistik är mycket tacksam över veteranerna som bemannar lagret som på sista tiden expanderat kraftigt. Två veteraner har de senaste veckorna varit delaktiga i en flytt för att ytterligare utöka lagerkapaciteten.

- Vi valde Veteranpoolen för att skapa en bra mix av både yngre och lite äldre personer på lagret och det har vi inte ångrat en sekund. Veteranerna är otroligt rutinerade och ordningsamma, säger Kristoffer Blom.

Veteranpoolen är Sveriges största arbetsgivare för pensionärer och hjälper idag många företag runt om i landet med allt från löpande insatser som ekonomi och administration till punktinsatser som inventering eller butiksbemanning. E-logistik kom i kontakt med Veteranpoolen när behovet av extrapersonal uppstod inför ”black week” 2018.

En av veteranerna är Anders Belsing, 67 år, som jobbar ute hos E-logistik en till två dagar i veckan sedan ungefär ett år tillbaka. Måndagar är lagrets ”stora dag” då Anders lossar gods och packar, slänger emballage och plast och har koll på hyllorna ständigt fylls på. Anders har tidigare jobbat som drift- och personalansvarig på ett bostadsbolag men tycker att det är roligt att få komma ut och jobba lite då och då.

- Det är perfekt för en pensionär att bara få komma ut och jobba lite när man själv känner för det utan att det är på heltid. Sedan är det ett väldigt bra företag också – personkemin är viktig, säger Anders Belsing.

Och Kristoffer Blom håller med om att samarbetet fungerar bra.

- Vi är jättenöjda att kunna använda oss av Veteranpoolen vid peakarna. Och Anders och Alf som varit mycket hos oss båda två bidrar verkligen till den goa stämningen här, säger Kristoffer Blom.

Malin Sand, marknad
malin.sand@veteranpoolen.se

Foto: Veteranpoolen

Veteranpoolen är ett rikstäckande bemanningsföretag med 50 kontor från Ystad i söder till Luleå i norr. Här jobbar ca 8000 ålders- och avtalspensionärer extra med allt från hushållsnära tjänster som t ex städning och barnpassning, olika hantverksuppdrag och trädgårdsskötsel till rena bemanningsuppdrag ute på företag.