Pensionsplagiat sämre än originalet

30.5.2017 09:10 | Alecta

Anställda utan kollektivavtal riskerar att gå miste om hundratusentals kronor i pensionskapital. Arbetsgivare riskerar ökade kostnader. Det visar en rapport från Alecta och PTK.

Få tjänstepensionslösningar utanför kollektivavtalet ger samma värde som kollektivavtalad tjänstepension. Högre avgifter fortsätter att försämra pensionskapitalet även efter pensionering.

Orsaken är att tjänstepensioner utanför kollektivavtalet har högre avgifter som påverkar även efter pensonering. I rapporten Pensionsplagiaten har Alecta och PTK jämfört tjänstepension i och utanför kollektivavtal.

– Våra exempel i rapporten visar att en systemvetare med tjänstepension utanför kollektivavtalet går miste om minst 2 000 kronor i månadspension jämfört med en kollektivavtalad tjänstepension i ITP, säger Jonas Mellqvist som är PTK:s kommunikationschef.

Arbetsgivare som vill erbjuda sina anställda en lika hög månadspension som i ITP, behöver kompensera den anställdes pensionskapital med hjälp av högre pensionsinbetalningar. Dessa inbetalningar kan i vissa fall behöva vara 80 procent högre än i ITP.

– Jag är förvånad över det kostnadsgap som uppstår för arbetsgivare som saknar kollektivavtal jämfört med arbetsgivare som har kollektivavtal. Det visar att kollektivavtalsparternas upphandlingar av tjänstepension har levererat ett stort värde för både arbetsgivare och anställda, säger Alectas vd Magnus Billing.

Läs hela rapporten på pensionsplagiaten.se

För mer information, kontakta
Jonas Mellqvist, kommunikationschef, PTK tel: 070-786 54 58, jonas.mellqvist@ptk.se
Johan Anderson, presschef, Alecta tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

08-441 68 11http://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 730 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 33 000 företagskunder.

PTK är en samverkansorganisation för 26 fackförbund som tillsammans representerar 830 000 privatanställda tjänstemän. Målet är att förbättra villkoren och öka tryggheten för tjänstemän inom privat sektor på jobbet, mellan jobben och efter jobbet. Genom att företräda många kan PTK förhandla fram kollektivavtal med goda villkor.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.