Pensionssystemet behöver renoveras – inte raseras

SPF Seniorerna välkomnar högre inkomst för en av tre seniorer genom de förslag som idag presenterats. Men det är allvarligt att respektavståndet raseras, politiken har inte klarat av att vårda systemet. Vi vill se breda förstärkningar av pensionerna som når alla pensionärer, en total översyn av systemet och en ärlig pensionsdebatt.

SPF Seniorernas förbundsordförande Eva Eriksson kommenterar:

- De nya förslag kring seniorers ekonomi som idag aviserats innebär att principerna i systemet i högre grad består, jämfört med det tidigare förslaget på garantitillägg. Ungefär en av tre seniorer berörs av förslaget och vi välkomnar den högre inkomst som skulle bli resultatet.

- Men förslagen gör det klart mindre lönsamt att arbeta ihop sin pension, vilket är mycket skadligt för systemets legitimitet och för väljarnas tilltro till politiken. Vem vill betala till en försäkring som man inte får något ut av? Pensionssystemet behöver renoveras – inte raseras.

- Dessvärre fortsätter partierna att blunda för de grundläggande bristerna i pensionssystemet, det är ett svek mot dagens och framtidens pensionärer att man inte har klarat av att vårda och utveckla systemet. Det som behövs är istället breda förstärkningar av pensionerna som når alla pensionärer och en total översyn av systemet.

- Politiken måste upphöra med sitt lappande-och-lagande, med att kalla förslagen för pensionsreformer och därmed med försöken att vilseleda väljarna. Det behövs istället en ärlig pensionsdebatt, alla partier måste berätta vilket pensionssystem de vill ha samt om de är nöjda med de pensioner systemet ger idag eller inte.

SPF Seniorerna är en ideell, partipolitiskt och religiöst obunden intresseorganisation för seniorer. SPF Seniorerna har närmare 250 000 medlemmar i cirka 750 föreningar och 26 distrikt spridda över hela landet. Våra prioriterade frågor är: Äldres ekonomi, hälsa och omsorg, boende, inflytande och rätt att arbeta.

Ny rapport: Åldersdiskrimineringen i screeningprogram måste upphöra27.6.2022 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige har en lag emot åldersdiskriminering och en Hälso- och sjukvårdslag vars mål är en vård på lika villkor, ändå särskiljs människor i vården enbart på grund av ålder. I de nationella screeningprogrammen används övre åldersgränser, dessa förhindrar seniora patienter adekvat behandling och möjligheten att rädda liv och hälsa. Resultaten från en enkät till landets regioner visar dessutom att rutiner och tillämpning inom programmen skiljer sig åt. SPF Seniorerna anser att åldersdiskrimineringen i de nationella screeningprogrammen måste upphöra, staten ska inte bidra till ålderism. Sverige bör åtminstone erbjuda och informera tydligt om möjlighet till gratis screening också för seniora patienter.

Ny rapport: Efterlevandeskydd – finns ett behov hos pensionärer idag och ska det finnas en övre åldersgräns?18.2.2022 08:30:00 CET | Pressmeddelande

Äldre har ett sämre efterlevandeskydd vid dödsfall än vad yngre har, men äldre har ett minst lika stort behov som yngre av ett tillfälligt efterlevandeskydd för att kunna ställa om sina utgifter. Dagens regelverk med en övre åldersgräns i omställningspensionen särskiljer människor på grund av kronologisk ålder. En modernisering av efterlevandeskyddet behövs.