Pepparkaksbak och julpyssel

Kom in och känn doften av nybakade pepparkakor, stearin och julgranar när julbaket startar i Väla skola och Järnhandlarbostaden, och Julverkstaden har öppet!

Julpyssel i Skogens hus. Christmas decorations workshop. Foto: Maria Johansson/Skansen

När det var jul förr gjorde man allt hemma - stoppade korven, stöpte ljusen, bakade bröden och tillverkade julklapparna. Idag är det mesta redan tillverkat, och finns att köpa, men i Skansens julverkstad kan man se och känna på hur ljusstöpning går till. Här kan man också göra fina gammaldags dekorationer till julgranen och julgotterna. I Väla skola och Järnhandlarbostaden pågår julbak under några dagar i december.

Julverkstad i Skogens hus
Under perioden 30 nov–6 jan är Julverkstan i Skogens hus öppen och här kan man pröva på ljusstöpningoch göra egna juldekorationer med färgglatt papper, halm, sax och lim. Både små och stora barn är välkomna att göra gammaldags glanspappershjärtan, marknadskarameller eller karamellstrutar. I år kan man även göra ett eget julkort och posta i Julverkstans egen brevlåda. Kostnad per pyssel 30:-. Ljusstöpningen pågår 30 nov–22 dec.

Pepparkaksbak 913 december
Lärarfamiljen i Väla skola har en vedspis där det passar bra att baka pepparkakor. Den 9 - 13 december åker plåtarna in i ugnen och doften av kryddor och sprakande ved ger den rätta julstämningen.

Julbak hos järnhandlarfamiljen 1722 december
Hos järnhandlarfamiljen julstökas, pyntas och förbereds det för julfirandet. I kökets moderna elspis pågår julbaket 1722 december. Här bakas småkakor av olika slag.

Ljusstöpning i Skogens hus. Making candles in the Forestry centre. Foto: Maria Johansson/Skansen