Per-Anders Broberg till TT Nyhetsbyrån

TT Nyhetsbyrån stärker sitt kommersiella team med en ny rekrytering. Per-Anders Broberg, fram till i våras vd på Utgivarna, blir ny chef för TT:s affär mot kommersiella kunder.
Per-Anders Broberg. Foto: Pontus Lundahl/TT

– Det här är en strategisk och viktig rekrytering för TT Nyhetsbyrån. Per-Anders Broberg har en lång och bred erfarenhet inom media, han är sprungen ur en tydlig kommersiell kultur på Expressen och bidrar med nya perspektiv, säger Jonas Eriksson, vd och chefredaktör på TT Nyhetsbyrån.

Kerstin Pilhage, i dag affärsutvecklingschef, blir samtidigt övergripande chef för TT Nyhetsbyråns affärsutveckling och samlade affär.

Per-Anders Broberg lämnade i våras jobbet som vd för Utgivarna efter närmare två år. I sitt cv har han en lång karriär inom Expressen, där han under sina 26 år bland annat var administrativ redaktionschef och biträdande chefredaktör.

– Per-Anders Broberg har också en bakgrund som suppleant i TT:s styrelse. Han vet vad vi är för företag och han vet vilka utmaningar vi står inför, fortsätter Jonas Eriksson.

– TT Nyhetsbyrån har ett starkt varumärke med hög trovärdighet och kvalitet i såväl innehåll som tjänster. Jag ser fram emot att vara med och utveckla TT:s affär, säger Per-Anders Broberg.

Lotta Lindborg, nuvarande försäljningschef, slutar i september och börjar på Stockholms Auktionsverk. Per-Anders Broberg tillträder då sin tjänst.

Jonas Eriksson, vd och chefredaktör för TT Nyhetsbyrån

jonas.eriksson@tt.se, 070 697 62 35

Per-Anders Broberg. Foto: Pontus Lundahl/TT
Kerstin Pilhage. Foto: Pontus Lundahl/TT

1921 grundades TT som en oberoende nyhetsförmedlare. I dag är namnet TT Nyhetsbyrån och förutom leverantör av redaktionellt innehåll till Mediesverige så erbjuder bolaget även bildbank, nyhetsbevakning, mediebank och pressreleasetjänst till mängder av företag och myndigheter. TT har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Bryssel och Sydney. TT-Gruppen omsätter cirka 700 miljoner kronor och här ingår även medieanalysföretaget Retriever.

TT lanserar bildtjänst med AI9.6.2022 13:04:04 CEST | Pressmeddelande

TT Nyhetsbyrån hanterar dagligen tusentals bilder och har Nordens största bildbank. Med den erfarenheten i ryggen lanserar TT nu Mediebanken, ett digitalt arkiv för bilder och rörligt material. Mediebanken gör det möjligt för både små och stora verksamheter, även utanför mediesfären, att samla, lagra och hantera olika typer av mediematerial – framför allt bilder och videor. I och med lanseringen öppnas en dörr till ett användarvänligt arbetsflöde via webben för allt från ansiktsigenkänning med AI till beskärning och publicering.