Per Braconier ny presschef på Teknikföretagen

Per Braconier har utsetts till ny presschef på Teknikföretagen. Han kommer närmast från en tjänst som strateg på Teknikföretagens kommunikationsavdelning.

Per Braconier har lång erfarenhet av arbete inom och gentemot media. Efter elva år som journalist på Dagens Industri har han innehaft en rad ledande befattningar inom kommunikation. Däribland kommunikationschefsposterna i skogsindustriföretaget Södra, Skogsindustrierna, Industriarbetsgivarna och Teknikföretagen.

­- Jag har i flera decennier på olika sätt arbetat med media. Industrins villkor har under alla dessa år alltid varit en hjärtefråga för mig, på Teknikföretagen har jag förmånen att fortsätta arbeta med detta i fokus, säger Per Braconier.

Per Braconier tillträder befattningen den 1 oktober. Han ersätter Anna Weihe som lämnar Teknikföretagen efter fem år som presschef.

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.