Per Frennberg lämnar Alecta

Alectas kapitalförvaltningschef Per Frennberg lämnar Alecta den 31 maj, efter en överenskommelse med företagets vd. Tony Persson har utsetts till tillförordnad kapitalförvaltningschef.

– Per har gjort ett fantastiskt jobb, och levererat branschledande avkastning under många år. Alecta står dock, liksom hela finans- och försäkringsbranschen, inför nya utmaningar i en allt mer digitaliserad framtid, och vi behöver kontinuerligt effektivisera oss. Per och jag har inte varit eniga i alla delar om hur detta ska ske, säger Alectas vd Magnus Billing.

Per Frennberg har varit anställd på Alecta sedan 1995, varav chef för kapitalförvaltningen och medlem av företagets ledningsgrupp sedan 2009. Tony Persson, idag ränte- och strategichef, har utsetts till tillförordnad kapitalförvaltningchef. Tony har varit anställd på Alecta sedan 1998.

Processen att rekrytera en ersättare till Per Frennberg har påbörjats.

– Jag beklagar att Per lämnar. Kapitalförvaltningens investeringsmodell och struktur kommer inte att förändras utan ligger fast. Vi har en framgångsrik modell för aktiv förvaltning, och ett fortsatt starkt fokus på hög avkastning, hög kostnadseffektivitet och hållbarhet, säger Alectas vd Magnus Billing.

Johan Anderson, presschef tel: 070-288 68 11 eller johan.anderson@alecta.se

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 790 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.