Per Hove blir ny koncernchef för EVRY

Per Hove som har varit VD för EVRY Norge sedan juni 2018 tar nu med omedelbar verkan över som koncernchef efter Björn Ivroth.

2015 började Per Hove på EVRY Norge som Sales Director, han blev därefter koncerndirektör och chef för Digital Platform Services, som är den enhet i EVRY som ansvarar för bolagets totala leveranser.

Per Hove har tidigare axlat ledande roller på andra IT-företag, så som Country Manager för Oracle Norge samt Country Manager för HCL i Norge. I den senare rollen byggde han under en femårsperiod upp verksamheten till en framgångsrik miljardverksamhet.

– Med över 20 års erfarenhet från flertalet teknik- och IT-företag har Hove stor expertis inom digital transformation och förändringsledning. I Hove ser vi en person med djup insikt och ett starkt engagemang i hur EVRY kan bidra till digitalisering och modernisering av nordiska företag, banker och andra organisationer. I Hove får EVRY en koncernchef som har lång erfarenhet av att hantera kunskapsföretag och ett starkt fokus på att förbättra kundtillfredsställelse och resultat genom tydligt ledarskap, säger Göran Lindahl, ordförande i EVRY’s styrelse.

Ser ett nytt skifte

Hove började arbeta inom IT-branschen ungefär samtidigt som internet började växa fram och han tycker att branschen aldrig har varit så spännande som nu.

– Ny teknik och disruptiva modeller förändrar den dagliga verkligheten för både företag och privatpersoner. Jag ser fram emot att bygga ett EVRY som tillsammans med kunderna arbetar för att förstå vad som ligger bakom dessa stora förändringar och hur de kan använda ny teknik så som artificiell intelligens och robotik på bästa sätt för att skapa fördelar för sina verksamheter och kunder, säger Hove.

Björn Ivroth pensioneras

EVRY:s avgående koncernchef, Björn Ivroth, meddelade tidigare i år att han ville gå i pension så snart EVRY:s styrelse hittat en lämplig ersättare som kunde ta över efter honom.

Björn är mycket nöjd med att Per Hove blir hans efterträdare.

– Att jag nu lämnar företaget är planerat. Jag är mycket tacksam för den resa och det lagarbete jag har varit en del av för att göra EVRY till Nordens ledande IT-leverantör. Jag önskar Hove och resten av företaget lycka till framöver, säger Björn Ivroth.

EVRY är ett ledande nordiskt IT-tjänst- och programvarubolag med mer än 10 000 kunder i både privat och offentlig sektor. Mer än fem miljoner människor i de nordiska länderna använder dagligen lösningar som levereras av EVRY. Genom en stark lokal närvaro med djup teknisk och affärsmässig insikt är EVRY en drivande kraft för kundens innovation och förnyelse. EVRY hade 2017 en omsättning på NOK 12,6 miljarder och cirka 8 500 medarbetare i nio länder. Huvudkontoret ligger i Fornebu utanför Oslo och aktien är noterad på Oslobörsens huvudlista.

www.evry.com.

EVRY kvartalsrapport för andra kvartalet 2019 visar på tillväxt inom konsulttjänster och applikationstjänster, vilket driver en gynnsam intäktsmix och stöder den strategiska inriktningen12.7.2019 07:01:02 CESTPressmeddelande

(Fornebu, 12 juli 2019) EVRY redovisar ett rörelseresultat för andra kvartalet 2019 på 3 178 milj. NOK, jämfört med 3 286 milj. NOK under andra kvartalet 2018. Rörelseintäkterna för första halvåret 2019 var 6 507 milj. NOK, upp från 6 494 milj. NOK jämfört med samma period förra året. Justerat för valutakurseffekter och förvärv var den organiska tillväxten 0,1 % under första halvåret 2019 jämfört med första halvåret 2018. Financial Services redovisade positiv organisk tillväxt under andra kvartalet, medan andra områden påverkades av säsongsvariationer.