Dramaten

Per Svensson och Christina Nilsson – årets Gunn Wållgren-stipendiater

Dela

Skådespelaren Per Svensson och sångerskan Christina Nilsson har utsetts till årets Gunn Wållgren-stipendiater. Gunn Wållgrens minnesfond är en fond med ändamål att årligen dela ut stipendier till en skådespelare från Dramaten och en sångare från Kungliga Operan. Stipendierna delades ut idag, den 16 november, vid en ceremoni på Kungliga Operan.

Christina Nilsson/Per Svensson
Christina Nilsson/Per Svensson

Prismotivering Per Svensson

Den här Gunn Wållgren-stipendiaten belönas inte för lång och trogen tjänst – visserligen är han både lång och teatern djupt trogen – utan för sin unika bredd som skådespelare. Och alldeles särskilt för sin spetskompetens som komediant.
Denne lysande skådespelare har förmågan att både vara scenens givna centrum och skina tyst i dess periferi och låta kollegorna stråla på rampen.
Hans underfundighet och tajming gör att han bemästrar den svåra konsten att trovärdigt skildra ångest. Han klarar slapstick och han kan få oss att röras till tårar. Han är en skådespelare som bärs av sitt tekniska kunnande och därför kan improvisera och vara fri på scenen. Han visar alltid människan och det får publiken att älska honom!
Han har skapat många rollgestalter på Dramaten och fortsätter att utvecklas och imponera.
Särskilt tänker vi på oförglömliga rolltolkningar som den utnyttjade och självbedragande John Quartermaine i Främmande språk i Gösta Ekmans regi, den Lille prinsen i Liv Strömquist tänker på sig själv. Och vem kan som årets stipendiat framföra Luckys osammanhängande monolog så fullkomligt begripligt i Becketts I väntan på Godot? Ja, vem kan bättre än han rycka in som både Inspicient och Kristin i Fröken Julie! Eller med stor teatral lekfullhet skildra Torvald i Ett dockhem.
Vi hyllar Per Svensson och ser honom som en otroligt välförtjänt stipendiat 2022!

Prismotivering Christina Nilsson

Denna underbara sångerska har redan nått stora framgångar, och hennes ytterligare potential är verkligen obegränsad. Hon är välsignad med ett otroligt sånginstrument, ett med kraft, skönhet, komplexitet och konsekvens. Som en dramatisk artist är hon i obeveklig jakt på tillväxt och styrka när hon tar sig an den ena nya huvudrollen efter den andra. Christina är det fulländade proffset som kollega, villig och kapabel att bidra med idéer och samarbeta med generositet, humor och entusiasm. Hon har med häpnadsväckande fart utvecklats till en komplett operakonstnär med talang i världsklass och exemplariskt engagemang, och hennes framtid som lysande talang inom opera kunde inte vara ljusare. Av dessa skäl är hon den idealiska mottagaren av Gunn Wållgren-stipendiet för 2022.

Om Per Svensson

är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm och tillhör Dramatens fasta ensemble. Han har spelat teater på bland annat Nya Pistolteatern, Uppsala Stadsteater, Vasan och Chinateatern. På TV och film har Per bland annat medverkat i ABBA – Our Last Video Ever, julkalendern Håkan Bråkan, Nisse Hults historiska snedsteg, August, Ett gott parti, Beck, Welcome to Sweden och som kriminalkommissarie Jarnebring i Leif GW Persson-serierna En pilgrims död, Den fjärde mannen och Den döende detektiven. Han debuterade på Dramaten som fånge i Harold Pinters Bergens språk 1989 och har haft totalt 49 roller i olika uppsättningar. Per har medverkat i produktioner som; I väntan på Godot, Liv Strömquist tänker på sig själv och (Macbeth) för att nämna några. Just nu är han aktuell i Ett dockhem och i Fröken Julie som får nypremiär i vår. Per mottog Gösta Ekman-stipendiet 2014.

Om Christina Nilsson

Christina Nilsson är solist på Kungliga Operan och fick sitt stora genombrott säsongen 2017/18 i och med sin uppmärksammade rolldebut som Aida på Kungliga Operan.
Christina Nilsson är flerfaldigt prisad. 2015 utsågs hon till Birgit Nilsson-stipendiat, 2016 vann hon både Första pris och Publikens pris i Wilhelm Stenhammar International Music Competition. 2017 utsågs Christina till vinnare av the Renata Tebaldi International Voice Competition. Hon deltog även samma år i finalen av prestigefyllda tävlingen Neue Stimmen. 2019 vann hon tredje pris i den stora internationella tävlingen Operalia. Christina har under hösten 2022 haft huvudrollen som Ariadne i Ariadne på Naxos på Kungliga Operan och tidigare i år sågs hon som Grevinnan i Figaros bröllop. Hon har tidigare även gästat bland andra Opéra de Lyon med rollen som Vakterskan i Elektra, sjungit rollen som Elsa i Lohengrin på Opernhaus Dortmund och The Magician i Son of Heaven av Moto Osada och Geltrude i Donizettis Enrico di Borgogna på Vadstena Akademien samt medverkat som solist på ett flertal konserter i bl.a. Berwaldhallen, Stockholms Konserthus och Kungliga slottet.

Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungliga Musikaliska Akademien. 2022 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår operachef Michael Cavanagh, Kungl. Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl.

Kontakter

Bilder

Christina Nilsson/Per Svensson
Christina Nilsson/Per Svensson
Ladda ned bild
Per Svensson. Foto: Sören Vilks
Per Svensson. Foto: Sören Vilks
Ladda ned bild
Christina Nilsson. Foto: Peter Knutson
Christina Nilsson. Foto: Peter Knutson
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten
Dramaten Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Spring 2023 at Dramaten, featuring Ahmed El Attar, Nina Wähä and Niki Tsappos9.11.2022 15:55:52 CET | Press release

The author Nina Wähä and the playwright Ahmed El Attar have both written new plays for Dramaten. Klaus Mann’s Mefisto, directed by Natalie Ringler, opens on the Main Stage, and Thomas Ostermeier produces the monologue Vox humana. Choreographer Niki Tsappos explores rhythm in a new dance performance for Unga Dramaten. Also, classics such as Chekhov’s Körsbärsträdgården (The Cherry Orchard) in the hands of director Michael Thalheimer, and Shakespeare’s Stormen (The Tempest) in a new, improved version by Staffan Valdemar Holm. Today, Mattias Andersson, director and artistic director of Dramaten, and the actor Electra Hallman presented the spring repertoire.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum