Perfekt rallypremiär för Kristoffersson

Johan Kristoffersson fick en flygande start på rallysäsongen när han körde hem Romjulsrally i trakterna av Elverum. I sin nya Volkswagen Polo GTI R5 var han en dryg minut före totaltvåan.

Johan Kristoffersson gjorde allt rätt i Romjulsrally i Elverum. Seger direkt med nya bilen, en VW Polo GTI R5. Foto: SHS Motorfoto

Riktigt bra, sett till de förväntningar jag hade på mig själv, summerar Kristoffersson.
Rallycrossvärldsmästaren och nye co-drivern Stig Rune Skjaermoen var snabbast på samtliga sex specialsträckor och fick ett riktigt bra första test på vad R5:an kan leverera.
Jag är mycket nöjd med bilen, med tanke på hur lite tid vi har haft att testa vår set-up, men Volkswagen Motorsport har förstås gjort ett bra jobb i grunden, så vi behöver inte uppfinna hjulet.

Det var nästan ett år sedan Kristoffersson tävlade i rally. Lite rattrostighet var att förvänta.
Egentligen var det bara första sträckan som inte stämde så bra. Därefter gick det tidvis bra eller ganska okej. Tredje sträckan är jag mest nöjd med, bara tre kilometer lång, men ändå var vi sex sekunder före, konstaterar Johan, som också påpekar att tiderna inte var det viktiga idag.
Vi har lagt en bra grund för fortsättningen. Att vi vann var en trevlig bonus.

Tre sträckor kördes två gånger. Därmed fick Team Westom-föraren också öva på att köra med helt olika förutsättningar.
Det blir förstås annorlunda när 70 bilar med smalare hjul har passerat. Betydligt svårare att köra andra vändan, tycker Johan, som ändå lyckades sätta nästan exakt samma tid på längsta sträckans två genomkörningar.

Vid slutmålet hade Kristoffersson 1.11 minuter till godo på tvåan, Frank Tore Larsen i en Ford Fiesta R5, utan att ha pressat ut allt som gick.
Jag är alldeles för orutinerad för att säga om jag åkte med eller utan marginal, men helt på gränsen gick det inte.

Samarbetet med kartläsare Skjaermoen fungerade också utmärkt.
Mycket bra. Där handlar det mer om att jag ska lära mig att höra vad han säger och förstå hur det ska göras i praktiken.
Erfarenhet som inte enbart kan lösas i teorin.
Jag har förberett mig så bra jag kan, men allt går inte att göra i förväg. Man måste åka mer bil helt enkelt.

På det sättet blev lördagen i Norge ett utmärkt avstamp inför fortsättningen. Nästa utmaning blir Finnskogsvalsen i norra Värmland 12 januari.
Då är också stallchefen i Volkswagen Dealer Team BAUHAUS på plats. Premiärtävlingen fick Tommy Kristoffersson följa på distans.
Imponerande och stabilt! Precis så som man önskar att en premiär ska gå till, konstaterar Tommy nöjt.

Det blev seger direkt för Johan Kristoffersson och Stig Rune Skjaermoen i nya VW Polo GTI R5.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.