Perfekt slut på Kristofferssons historiska säsong
Trots att han säkrade titeln redan för flera veckor sedan var det en rörd världsmästare som summerade helgen och säsongen.
- Jag känner mig faktiskt riktigt känslosam. Titeln har sjunkit in lite grann och den här segern är ett underbart sätt att sluta den här fantastiska säsongen på.
Kristoffersson sade redan före tävlingen att det skulle vara viktigt att få avsluta med ytterligare en triumf i och det fanns förstås ingen anledning att tycka något annat efteråt.
- När man kommer till sista tävlingen för säsongen är det riktigt bra att få ta med sig en seger in i vintervilan. Man är bara så bra som senaste resultatet visar, så att få börja 2019 med en seger i ryggen är trevligt.
Det blev maximala 30 poäng för Kristoffersson i Kapstaden, för sjunde gången i år, men precis som flera gånger tidigare var det långt ifrån en spikrak väg till triumfen. Johan började tvärtom helgen på Killarney International Raceway på sämsta tänkbara sätt. En snurrning efter tekniska problem innebar sextonde plats i Q1.
Kristoffersson kom tillbaka på det sätt som har kännetecknat hans säsong, med en stabil seger i Q2.
Inför söndagen låg Arvika-föraren tio poäng efter Sébastien Loeb, fortfarande långt ifrån den totala kvalsegern, men två nya mästerliga rundor skickade upp honom i topp efter Q4.
- En perfekt Q3. Bilen var bra och jag kunde ta i utan att göra misstag. Och efter Q4 var min fight back fullföljd, summerar Johan.
Med pole position i semifinal och final med sin Polo R Supercar blev det sedan en ganska odramatisk färd mot den elfte segern för säsongen - den nionde på raken. Och den siffran är speciell för Johan.
- Jag kommer ihåg när jag såg Sebastian Vettel vinna nio tävlingar på raken i slutet av formel 1-säsongen 2013 och att jag tänkte hur fantastisk den känslan måste vara, att nå så mycket framgång under en säsong. Och nu gjorde jag det också. Otroligt. Jag kommer aldrig att glömma den här säsongen. Så speciell.
Med en segerprocent på 92 under året går han till motorsporthistorien, den enda plumpen är tävlingen i Belgien där Sébastien Loeb vann.
- Lite frustrerande, men att jaga de där 100 procenten ger oss något att jobba på inför nästa år, säger Johan skämtsamt.
Naturligtvis delade Kristoffersson sin framgång med PSRX Volkswagen Sweden-teamet.
- Det här gänget är så speciellt. Allt jag har uppnått den här säsongen har varit tack vare allt jobb som alla har lagt ner.
Teamchefen Pernilla Solberg fick också dela glädjen med Johan, uppe på podiet.
- När vi har haft en sådan här säsong, där vi har vunnit alla race utom ett, så fanns det förstås bara ett sätt att ta farväl av 2018 och det var från toppen av prispallen, säger Pernilla, som hade en mycket stressig början på helgen, när teamets bilar höll på att bli fast i hamnen.
- Det var som en mardröm att komma till Kapstaden och inte veta om vi skulle få fram våra bilar. Skulle vädret vara på vår sida till sist?
Så blev det och helgen utvecklade sig till ännu en solskenshistoria för PSRX Volkswagen Sweden, som kan summera fyra VM-titlar på två säsonger.
- Det är otroligt att tänka sig att det här teamet inte ens fanns för två år sedan och nu har vi vunnit 19 av 24 race, summerar Pernilla.
Lite smolk i glädjebägaren blev det i form av Petter Solbergs avslutning. Trots bra fart under helgen och en plats i första ledet bredvid Johan i finalen så slutade tävlingen i moll när Petter blev stående.
- Det är ungefär så säsongen har varit för mig, säger Solberg, som summerar en femteplats i förarmästerskapet och redan blickar framåt.
- Jag vill att nästa år ska börja nästa vecka!
Supercar VM Sydafrika
1) Johan Kristoffersson
2) Mattias Ekström
3) Sébastien Loeb
4) Kevin Hansen
5) Petter Solberg
6) Timmy Hansen
Förarmästerskapet slutställning
1) Kristoffersson 341 poäng
2) Ekström 248
3) Andreas Bakkerud 237
4) Loeb 229
5) Solberg 227
Teammästerskapet slutställning
1) PSRX Volkswagen Sweden 586 poäng
2) EKS Audi Sport 485
3) Team Peugeot Total 421
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seSandra EvansPR Manager PSRX Volkswagen Sweden
Tel:+44 7887 693993 +44 76 110 7 110Sandra@pettersolberg.noBilder
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum