Perfiles Calcareo – när chardonnay får perfekta förutsättningar

Perfiles är ett projekt där Trapiche fokuserar på druva och jordmån och vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Den 1 april släpps 5 400 flaskor av Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2020 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Artikelnummer är 95197 och priset är 149 kronor.

Perfiles är ett projekt där Trapiche fokuserar på druva och jordmån och vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar i jorden. Till Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay har de därför valt ut vingårdar med särskilt kalkrik jord. Kunskapen om druvans fäbless för kalkrik jordmån kommer framför allt från franska Bourgogne och underregionen Chablis. Trapiche översätter den burgundiska insikten till ett betydligt torrare och varmare klimat. De kalkrika odlingarna finns i Gualtallary i Tupungato i Mendoza, cirka 1 300 meter över havet, där jordarna är gamla flodbäddar. Resultatet är en frisk och gulfruktig chardonnay med den karaktäristiska mineralton som utmärker viner med kalkrikt ursprung. En varsam fathantering fördjupar vinets komplexitet och tillför såväl kryddig aromatik som klassisk struktur.

Druvorna till Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2020 skördades för hand i februari 2020. De fördes sedan till vineriet där de avstjälkades och sorterades noggrant. Jäsningen skedde vid 15 grader i franska ekfat och 40 procent av vinet genomgick sedan malolaktisk jäsning. Vinet lagrades sedan på sin jästfällning i nio månader på tre till fyra år gamla franska ekfat.

I doften finns toner av gul, tropisk frukt, mogna äpplen, citrusskal, mineral och nougat. Smaken är nyanserad, torr, frisk, fyllig och fruktig med välbalanserad fatkaraktär. Avslutningen är lång och välbalanserad med en läcker mineralsälta. Passar allra bäst till smakrika fiskrätter, gratinerade grönsaker, vällagad kyckling, gräddiga svampanrättningar eller lagrad ost.

TRAPICHE

Trapiche grundades i Mendoza av Tiburcio Benegas år 1883 och är idag ett av de mest kända argentinska vinföretagen. I början av 1900-talet stötte argentinska vinproducenter på tuff konkurrens från importviner, vilket ledde till att flera argentinska vinmakare åkte till Europa för att fördjupa sin kunskap. En av dem var Tiburcios son Pedro. De lärdomar han tog med sig hem till Mendoza lyfte Trapiche till positionen som en av de ledande producenterna i Argentina, vilken de har kvar än idag.

Terroir är ett mytomspunnet uttryck i vinvärlden. Ordet betyder växtplats och omfattar innebörden och betydelsen för en specifik druvsort, odlad i en specifik jordmån i det klimat som råder på just den platsen och hur allt detta återspeglas i det färdiga vinet. Tanken med serien Perfiles, som även omfattar Malbec och Cabernet Sauvignon, väcktes ur just detta begrepp. Trapiches vinmakare Daniel Pi och vitikulturisten Marcelo Belmonte ville tillsammans skapa en serie viner som speglar Mendozas olika terroirer.