Periodpaus i 18 minuter på samtliga matcher i SHL

SHL väljer efter en testperiod att inte förlänga periodpauserna till 20 minuter. Från och med första matchdag efter landslagsuppehållet gäller 18 minuters periodpaus på samtliga SHL-arenor.

Inför säsongen 2018/2019 infördes ett test med förlängd periodpaus från 18 minuter till 20 minuter under ett antal lördagsmatcher i SHL.

– SHL-klubbarna har i ett antal lördagsmatcher testat att ha 20 minuters paus, men från och med den första matchdagen efter landslagsuppehållet går klubbarna tillbaka till att ha en periodpaus på 18 minuter för samtliga matcher, säger SHL:s vice VD och sportchef Johan Hemlin och utvecklar;

– Vi tycker att alla matcher ska ha lika lång paus, det ger en enhetlighet kring samtliga matcher. Vi har testat, men tycker inte att utfallet ger stöd till en permanent förändring säsongen ut. Klubbarna är överens om att vi kör 18 minuter rakt av, avslutar Hemlin.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Rögle BK, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

SHL-klubbarna sköt in halv miljon till föreningarna7.5.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Den tidigare tomma tekningscirkeln i SHL döptes inför slutspelet om till #målcirkeln och var ett samarbete mellan SHL och huvudsponsorn Betsson. För varje mål som gjordes från Målcirkeln skulle Betsson skänka 25 000 kronor till klubben, som i sin tur fick välja ändamål. Totalt har klubbarna skjutit in 540 000 kronor, där Frölunda, Skellefteå och Djurgården stått för flest antal mål från cirkeln – och därmed dragit in 110 000 kronor vardera.

Här är vinnarna i SHL Awards 20195.5.2019 21:08:09 CESTPressmeddelande

Under söndagen den 5 maj sändes den femte upplagan av SHL Awards på C More och på Sportkanalen. Här är samtliga vinnare i SHL Awards 2019. Årets målvakt Joel Lassinantti, Luleå Årets back Jesse Virtanen, Färjestad Årets forward Ryan Lasch, Frölunda Årets tränare Thomas Berglund, Luleå Årets rookie Emil Bemström, Djurgården Mest värdefulle spelare Jacob Josefson, Djurgården SHL Awards delas ut för insatser under SHL 2018/2019.