Periodpaus i 18 minuter på samtliga matcher i SHL

SHL väljer efter en testperiod att inte förlänga periodpauserna till 20 minuter. Från och med första matchdag efter landslagsuppehållet gäller 18 minuters periodpaus på samtliga SHL-arenor.

Inför säsongen 2018/2019 infördes ett test med förlängd periodpaus från 18 minuter till 20 minuter under ett antal lördagsmatcher i SHL.

– SHL-klubbarna har i ett antal lördagsmatcher testat att ha 20 minuters paus, men från och med den första matchdagen efter landslagsuppehållet går klubbarna tillbaka till att ha en periodpaus på 18 minuter för samtliga matcher, säger SHL:s vice VD och sportchef Johan Hemlin och utvecklar;

– Vi tycker att alla matcher ska ha lika lång paus, det ger en enhetlighet kring samtliga matcher. Vi har testat, men tycker inte att utfallet ger stöd till en permanent förändring säsongen ut. Klubbarna är överens om att vi kör 18 minuter rakt av, avslutar Hemlin.

SHL ska som företrädare för klubbarna i ligan tillvarata gemensamma sportsliga och kommersiella intressen, och hanterar bland annat medierättigheter samt gemensamma huvudsponsorskap. SHL ska verka för en långsiktig stark liga och för en stark svensk ishockey som står sig internationellt. Ägarna är de klubbar som spelar i SHL som säsongen 2018/2019 är: Brynäs IF, Djurgården Hockey, Frölunda Indians, Färjestad BK, HV71, Linköping HC, Luleå Hockey, Malmö Redhawks, Mora IK, Rögle BK, Skellefteå AIK, Timrå IK, Växjö Lakers och Örebro Hockey.

Jörgen Lindgren lämnar som VD i SHL. Michael Marchal blir tillförordnad VD och SHL:s sportchef Johan Hemlin blir vice VD15.10.2018 13:03Pressmeddelande

Jörgen Lindgren lämnar idag anställningen som VD i Svenska Hockeyligan (SHL). Styrelsen har beslutat utse Michael Marchal som tillförordnad verkställande direktör. Samtidigt utses SHL:s sportchef Johan Hemlin som vice VD i SHL. Styrelsen inleder rekryteringsarbetet för en permanent VD vilket skall slutföras under vintern/våren 2019.